Overslaan en naar de inhoud gaan

Alles leren over content marketing in vijf stappen

Content Marketing
© Judit Peter - Pexels

Alles en iedereen lijkt tegenwoordig wel content te produceren, in alle verschillende maten en vormen die mogelijk zijn. Maar zit er ook een idee achter? Heb je jezelf dan ook al eens de vraag gesteld: “If content rules, what are the rules?” Nee? Wij wel!

Strategie en denkkaders

Vooraleer je met een content campagne start, moet je altijd een duidelijke strategie voor ogen hebben. Wat wil ik vertellen, wie wil ik bereiken, en op welke manier gaan we dat doen. De beste manier om je zulke strategieën eigen te maken, is door je te laten onderdompelen in bestaande cases, modellen en denkkaders om zo inzicht te krijgen in het bredere plaatje. 

De juiste content

Eens je een strategisch inzicht in de werking van content marketing hebt, kan je starten aan de creatie, maar telkens aan de hand van een contentplan dat je goed uitdenkt. Hierbij gebruik je een waaier aan verschillende formats, want one size barely ever fits all. Iedereen verslindt op een andere manier content, dus je moet inspelen op de noden van de markt en zowel in geschreven tekst, audioverhalen als meeslepende filmpjes je verhaal kunnen vertellen.

Visualisatie van de content

De juiste content en planning bedenken is één zaak, het in een mooie visuele vorm gieten is een andere. Daarom is het van belang om voldoende tijd te spenderen aan een herkenbare manier om je content te visualiseren. Ontdek het belang van beeldtaal, en zorg dat er een schrijfgids voor handen is waar al je content aan voldoet. Herkenbaarheid van een tekst draagt namelijk bij tot een succesvolle campagne.

Data en techniek

Gewoon goed kunnen schrijven of leuke content maken is niet voldoende om een ware content marketing campagne tot een goed einde te krijgen. Je kan maar best ook alles leren SEO en SEA (search engine optimization en search engine advertising), en hoe en wanneer je sociale media inzet in je plan. Een goede kennis hiervan hebben is zeker geen overbodige luxe, maar er zijn gelukkig ook heel wat nuttige tools, websites en insights die je meteen kan toepassen.

Interpretatie

Goed, alle content is gemaakt en wordt aangemaakt. Campagne klaar denk je dan? Niet helemaal. Een campagne is pas af als je ook resultaten ziet. De doelen van een campagne bepaal je uiteraard op voorhand, anders weet je niet hoe je de campagne moet plannen en uitwerken. Maar het is ook een skill op zich om facts en figures te interpreteren, en aan te tonen en bewijzen dat je harde werk ook vruchten heeft afgeworpen.

Totaalplaatje

De vijf bovenstaande stappen vormen ook de vijf modules binnen het postgraduaat Content Marketing, waar je als marketing- of communicatieprofessional alles te weten komt over deze onmisbare skills. Na workshops doorheen het jaar, mag je aan het einde van de eenjarige opleiding al je opgedane kennis tonen aan een jury van specialisten in hun vakgebied. De opleiding wordt namelijk georganiseerd in samenwerking met vakfederatie CUSTO en topagencies als Propaganda, Be Content, The Fat Lady, Cypres, Head Office en Hotel Hungaria.

Gerelateerde artikels