Aurélie Lauryssen (22) is laatstejaars in het graduaat Marketing- en Communicatiesupport. Dankzij deze opleiding kan ze op korte tijd een flinke portie praktijkervaring én een tweede diploma aan haar cv toevoegen. En alsof dat nog niet genoeg is, ontdekte ze tijdens het werkplekleren ook nog eens haar droomjob.
Waarom heb jij voor het graduaat Marketing- en Communicatiesupport gekozen?
Na het middelbaar heb ik eerst een graduaatsdiploma winkelmanagement behaald. Tijdens deze opleiding kreeg ik ook enkele marketingvakken. Omdat ik deze erg interessant vond en merkte dat dit mij ook echt lag, ben ik op zoek gegaan naar een opleiding waarin dit nog meer aan bod kwam. Zo kwam ik uit bij het graduaat Marketing- en Communicatiesupport.
Waarom zou jij het graduaat Marketing- en Communicatiesupport aanraden?
Het graduaat Marketing- en Communicatiesupport is gewoon echt een goede voorbereiding op de werkvloer. Je doet superveel praktijkervaring via werkplekleren en bedrijfsbezoeken. Je moet meerdere groepswerken uitvoeren, waardoor je leert hoe je vlot kan samenwerken. Je hebt veel gelegenheid om te netwerken. En daarnaast krijg je ook theorievakken zoals medialandschap en PR die je de nodige inzichten bieden om in de branche te werken.
Echt alles wat je doet en leert, komt van pas. Een van onze opdrachten was bijvoorbeeld een cv-website maken. Ik vond het niet alleen erg fijn dat we hierbij onze creativiteit konden tonen, maar gebruik deze nu zelf ook voor mijn eigen sollicitaties.
Wat ook heel handig is aan een graduaatsopleiding, is dat je na 2 jaar al een diploma kan behalen. Als je wil, kan je dus makkelijk voor meerdere diploma’s gaan. Ikzelf heb nu ook 2 mooie diploma’s om mee te gaan solliciteren.
Hoe heb jij het werkplekleren ervaren?
Ik was heel blij dat we tijdens de opleiding 2 keer mochten werkplekleren. Ik heb twee verschillende organisaties gekozen, zodat ik (beter) zou weten welke richting ik na mijn opleiding uit wou.
In het eerste jaar ben ik gaan werkplekleren bij de gemeente Malle (waar ik woon). Hier heb ik heel veel bijgeleerd. Ik heb meer inzicht gekregen in waar een gemeente zich allemaal mee bezighoudt (zoals de verschillende wetgevingen) en ben ook heel hard gegroeid in het schrijven van teksten, Facebookposts …
In het tweede jaar ben ik gaan werkplekleren bij LEWIS, een communicatiebureau dat zich met PR, marketing en digital bezighoudt. Dit was echt een onvergetelijke ervaring. Het is een geweldig bedrijf met een geweldig team. Ik werd er echt behandeld als part of the team en niet gewoon als hulpje. Ik voelde me er enorm welkom en gewaardeerd, ben keigoed ondersteund, heb er enorm veel bijgeleerd, … Door bij LEWIS te werkplekleren ben ik 100% zeker dat ik later in een agency aan de slag wil. Ik hou echt van het werk én van de werkcultuur. Elke dag is anders, er hangt een leuke sfeer, je kan je creativiteit de vrije loop laten ... Wat wil je nog meer! (lacht)
Heb jij nog tips voor (toekomstige) studenten?
In het eerste jaar krijg je veel opdrachten waarvoor je contact moet leggen met bedrijven en professionals. Die komen later nog van pas om op terug te vallen als je interviews moet afnemen, gaat werkplekleren … Dus maak zeker gebruik van die connecties.
Wees niet bang om nieuwe dingen te proberen. Sta sterk in je schoenen. En ga voor wat je wil. In deze richting is het echt wel noodzakelijk dat je creatief uit de hoek durft komen. In het begin is het zeker even wennen en zijn er ongetwijfeld momenten waarop je denkt ‘Oh help, ga ik dit wel kunnen?’. Maar ga er gewoon voor, doe je best, de ervaring volgt vanzelf wel!
ZELF OOK INTERESSE IN HET GRADUAAT MARKETING- EN COMMUNICATIESUPPORT?
- Neem een kijkje op de opleidingspagina
- Ga al eens op virtuele tour door de campus
- Breng een bezoekje aan een van onze toekomstige infomomenten