Hoe ervaren kunstenaars deze coronatijden? Dat kan je deze maand ontdekken in het Antwerpse straatbeeld. Onder de noemer 'The Billboard Project' exposeren beginnende en gerenommeerde kunstenaars via 200 billboards hun werk. De bezielers van het initiatief zijn Sanja Tomić en Spank Moons, beiden docent aan onze Koninklijke Academie voor Schone Kunsten.
De musea mogen dan tijdelijk gesloten zijn, dankzij The Billboard Project kan je op meer dan 200 plekken in Antwerpen genieten van een streepje kunst. Gewoon gratis en voor niets tijdens je dagelijkse wandeling. Op zo'n 200 reclameborden doorheen de stad prijken de hele maand mei kunstwerken van beginnende en gerenommeerde kunstenaars.
Hoewel The Billboard Project intussen al aan z'n vijfde editie toe is, krijgt het project in volle coronacrisis een bijzonder staartje. "Omdat de reclamesector tijdens de lockdown grotendeels stilgevallen is, zijn er veel meer borden ter beschikking voor ons project. Bij de start van The Billboard Project in 2007 telden we een 50-tal borden, dit jaar zijn dat er maar liefst 200.", aldus initiatiefnemers Sanja Tomić en Spank Moons, beiden docent aan onze Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Volgens de organisatoren kan kunst mensen helpen om meer vat te krijgen op deze buitengewone omstandigheden. "Kunst is zeer belangrijk. Het kan mensen verbinden en helpen om gevoelens tastbaar te maken. Kunst is heilzaam voor de makers én de toeschouwers."
Aan The Billboard Project werken artiesten uit diverse kunstdisciplines mee: schilderkunst, grafisch ontwerp, beeldhouwkunst, fotografie ... Naast studenten en docenten van onze Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, zetten ook kunsthogeschool Sint Lucas Antwerpen en grote namen als Fred Bervoets, Tom Liekens en Nadia Naveau mee hun schouders onder deze quarantaine editie. Voor de kunstenaars zijn de billboards het ideale visitekaartje. Voor de Antwerpenaars zijn ze de ideale ontspanning, want zij zien hun lege straten omgetoverd tot een heus openluchtmuseum. Aan het eind van het project zullen alle affiches overigens geveild worden ten voordele van de Zelfmoordlijn.
Praktisch
- The Billboard Project is nog de hele maand mei gratis te bewonderen in de Antwerpse straten, of via Facebook en Instagram.
- Benieuwd naar alle locaties? Check dit overzicht, deze roadmap of deze interactieve roadmap.
Dit artistiek initiatief van kunstenaars Sanja Tomić en Spank Moons is tot stand gekomen in samenwerking met district Antwerpen, Agrafa Affichage en Print Alert. Met dank aan Kurt Vanbelleghem en Inge Van Ermengem (Sint Lucas Antwerp), Ivan Willemyns, Tom Dietvorst, Benny Koch en Ben Hertschap voor alle technische ondersteuning.