Het begint met een C, gaat hartstikke viraal en je komt er dagelijks (on)bewust mee in aanraking. Corona? Nee, content! Content marketing is dé methode bij uitstek voor bedrijven die hun klanten geïnteresseerd, geïnspireerd en geëngageerd willen houden. Het enige wat je nodig hebt is een bedreven content marketeer. Bijvoorbeeld eentje die het unieke postgraduaat van AP Hogeschool heeft gevolgd.
Move over Elvis en Filip, want content is king dezer dagen. Straffe content kan mensen informeren, inspireren en engageren. Máár natuurlijk volg je niet zomaar eender wie of wat. Hoewel we dagelijks met content gebombardeerd worden, gaat het in de meeste gevallen om content waar we niet om gevraagd hebben, die ons niet interesseert en waar we simpelweg niets bij gebaat zijn.
En toch is content dé ideale manier waarop bedrijven, instellingen, merken en organisaties hun doelpubliek aan zich kunnen binden. Als je erin slaagt om killer content i.p.v. filler content te creëren, zal je een waardevolle band opbouwen met je doelpubliek. Zo zal je doelpubliek ook veel sneller bereid zijn om tijd vrij te maken voor jouw content en/of er zelfs voor te betalen.
The sweet spot of succes
Het bekende mediabedrijf Forbes definieerde 6 redenen waarom content marketing een cruciale rol moet spelen in de marketingcommunicatie van bedrijven. Straffe content:
- zorgt voor een sterkere vertrouwensband met je publiek
- geeft je publiek goesting in meer
- zet jouw expertise in de verf
- genereert meer leads
- genereert meer conversies
- zorgt dat je beter scoort op vlak van SEO en maakt je dus online beter zichtbaar
Hierbij is het vooral cruciaal om te mikken op wat content marketing goeroe Joe Pulizzi de 'content sweet spot' noemt, want content die zich op dit snijpunt situeert, vormt een meerwaarde voor zowel de doelgroep als het bedrijf.
Het geheim van succesvolle content marketing schuilt vooral in een duidelijk plan van aanpak. Je moeten weten wat, waarom en voor wie je iets doet. Content marketing is een volwaardige discipline geworden die expertise in diverse domeinen vereist: marketing, sales, reclame, journalistiek, ... Om killer content te creëren heb je immers veelzijdige mensen nodig die vakkennis, strategisch inzicht, praktijkskills, creativiteit ... feilloos weten te combineren.
Leer de kneepjes van content marketing bij AP Hogeschool Antwerpen
AP Hogeschool is voorlopig de eerste en enige hogeschool die een volwaardig postgraduaat Content Marketing aanbiedt. In slechts één jaar kunnen (young) professionals uit het werkveld zich verder verdiepen in dit up-and-coming vakdomein. Tijdens de opleiding hebben cursisten één avond per week les, waardoor het programma ook perfect combineerbaar is met een fulltime job.
Schuilt er in jouw een geknipte content marketeer? Kom dan nu ons postgraduaat Content Marketing ontdekken!
- Bezoek onze infosessie tijdens de AP infoavond op dinsdag 8 september
- Schrijf je in voor onze Facebook live-uitzending op donderdag 10 september
- Stuur ons een mailtje