Na zijn opleiding Woordkunst-Muziek in het KSO koos Hany niet voor het podium, maar voor de klas. Deze leerkracht in spe geeft als studentenvertegenwoordiger mee een stem aan zijn medestudenten en als APbassadeur een gezicht aan de hogeschool.
Wie ben je en wat studeer je bij AP?
Ik ben Hany Tayyem, 22 jaar, en ik studeer binnenkort af in de bachelor Secundair Onderwijs als leerkracht Nederlands en niet-confessionele zedenleer. Daarnaast ben ik ook actief als studentenvertegenwoordiger en voorzitter van de departementale studentenraad.
Waarom heb jij voor AP Hogeschool gekozen?
Ik zocht in de eerste plaats een opleiding die aansloot op mijn interesses. Ik ben erg geboeid door taal, door ethiek, door de mens ... én ik werk ook graag met en voor kinderen. Hierdoor kwam ik algauw bij de lerarenopleiding uit. Ik heb vervolgens een aantal hogescholen bezocht, maar AP was de enige hogeschool waar ik Nederlands met niet-confessionele zedenleer kon combineren. Dus zo was de keuze uiteindelijk makkelijk gemaakt.
Wat heb jij in het middelbaar gevolgd?
Ik kom uit dé!KUNSTHUMANIORA waar ik de richting Woordkunst-Muziek heb gevolgd. Een hele hoop vaardigheden en attitudes die ik nu beheers - zoals bijvoorbeeld authenticiteit, open communiceren en assertiviteit - ontsproten in de middelbare school, en kan ik nu inzetten binnen mijn lerarenopleiding. Ik kreeg er de kans op een unieke bloei waar ik nu nog steeds de vruchten van pluk.
Is jouw overstap naar het hoger onderwijs vlot verlopen?
Ik was best wel bang om in het hoger onderwijs in een heel rigide, strikte structuur terecht te komen, waarbij je weinig marge zou hebben tot fouten, tot persoonlijke ontwikkeling, om je loopbaan echt zelf te bepalen. Maar bij AP heb ik gemerkt dat het zelfs in een onderwijsinstelling met meer dan 14.000 studenten mogelijk is om iedereen zijn eigen identiteit te laten bewaren en zoveel mogelijk de vrijheid te bieden om zijn/haar eigen persoonlijkheid te uiten.
In dé!KUNSTHUMANIORA had ik een heel intieme band met anderen. Ik merk gelukkig dat dit bij AP ook grotendeels terugkomt. Je lectoren zijn echt begaan met jou. Dit gaat verder dan puur leerstof onderwijzen. Ze zijn ook echt bezig om jou te begeleiden en coachen. Het merendeel van de lectoren kan je echt te allen tijde persoonlijk contacteren.
Wat was het moeilijkste moment tijdens jouw opleiding?
De examens zijn voor mij telkens weer een uitdaging, omdat er dan verwacht wordt dat je je gedurende een langere periode kan concentreren. Ik heb ook best wel wat moeite met plannen en organiseren. Dus dat zorgt bij mij altijd wel voor de nodige spanning.
Heb jij ooit gebruik gemaakt van extra ondersteuningsfaciliteiten bij AP?
Omdat plannen en organiseren niet meteen mijn sterkste kant is, heb ik ondersteuning gezocht bij Maatwerk. Dat is een initiatief van STUVO (Dienst Studentenvoorzieningen). Via heel persoonlijke begeleiding leer je meer vat te krijgen op vlak van plannen en timemanagement, én helpen ze je ook om je mentaal welzijn op te krikken. Gedurende de hele opleiding heb ik kunnen rekenen op de steun van Maatwerk, waardoor ik als student efficiënter kan studeren en sterker in mijn schoenen sta.
Je bent zelf ook actief als studentenvertegenwoordiger?
De voornaamste reden van mijn mandaat als studentenvertegenwoordiger, is mijn overtuiging dat een hogeschool maar kan functioneren als ze een zuiver en gelijkwaardig contact heeft met haar studenten. Om zo'n grote studentenpopulatie in contact te brengen met het bestuur, is er een diverse ploeg van studentenvertegenwoordigers nodig om een vinger aan de pols te houden bij de studenten (zowel hogeschoolbreed als op opleidingsniveau) en ervoor te zorgen dat hun belangen te allen tijde worden vertegenwoordigd.
Omdat ik me aangesproken voelde om op een eerlijke manier alle studenten een stem te geven, ben ik in het eerste jaar vrijwillig studentenvertegenwoordiger geworden. In de twee daaropvolgende jaren heb ik vervolgens het mandaat opgenomen.
Intussen ben je ook APbassadeur geworden?
In mijn tweede jaar had ik al eens als model meegewerkt aan de 1 aprilgrap van de hogeschool (lancering van een verplicht schooluniform, nvdr). Enkele maanden later vroegen ze me of ik ook graag wilde deelnemen aan de campagne.
Als APbassadeur word ik wel relatief vaak herkend, dat geeft mijn zelfvertrouwen wel een boost. Ik ben ook ooit aangesproken op de campus door drie meisjes die graag een handtekening van mij wilden in hun cursus. Dat heb ik met veel plezier gedaan. (lacht)
Heb jij nog goede raad voor studenten?
Tijdens je opleiding zullen er sowieso momenten zijn waarop het je even allemaal wat te veel wordt. Ik ervaar dit bijvoorbeeld vaak tijdens examen- of stageperiodes, omdat er dan extra veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van je verwacht wordt. Het gevaar is natuurlijk dat die stress en zorgen een constante kunnen worden.
Wat mij altijd helpt tijdens periodes die veel energie vergen, is dagelijks een piekermomentje inbouwen. Gewoon een kwartiertje per dag je gedachten even de vrije loop laten: je mag zeuren, zagen, schelden ... Whatever it takes. Nadien voel je je opgelucht en kan je er weer beter tegenaan.
Ook niet onbelangrijk: neem ook tijd om te genieten. Aan de vrijheid, het geluk en het genot die ik nu ervaar, merk ik dat de studententijd de mooiste tijd van m'n leven zal zijn. Daarom geniet ik er nu dubbel en dik van om, met mate, hier en daar een feestje mee te pikken en te genieten van de geweldige cafés en mensen die Antwerpen te bieden heeft.
Wat was het mooiste moment uit jouw opleiding?
Ik denk dat veruit het mooiste moment zich binnen enkele maanden zal voordoen, als ik na drie jaar studeren mijn diploma in ontvangst mag nemen. Ik zal me zo opgelucht en ontroerd voelen om, na jaren werk verzetten, mezelf ontwikkelen en tegelijk ook vechten, die bevestiging op dat papiertje te zien.
Verder klinkt het misschien wat zeemzoet, maar de kinderen die ik in mijn klas heb mogen ontvangen, krijgen een speciaal plekje in mijn hart. In het laatste jaar heb ik, door mijn keuze voor werkplekleren, 300 uur stage gedaan. Omdat ik een aantal vaste klassen had die ik een jaar lang mocht volgen, heb ik in dat jaar een unieke band met de kinderen opgebouwd. Ik kon weer heerlijk kind zijn op de speelplaats, heb de kinderen van hun kwetsbare kant leren kennen tijdens de lessen niet-confessionele zedenleer en heb samen met hen talloze warme momenten gedeeld.
Wat betekent #laatzienwatinjezit voor jou?
Voor mij betekent het voornamelijk: ontdekken welke skills en talenten jou uniek maken en tonen dat die eerder vernoemde identiteit tot z'n recht kan komen. Ik heb dat gedaan door in mijn stages mijn visie op onderwijs te hanteren en voor mijn bachelorproef een promotor te kiezen die me uit mijn comfortzone haalt en me uitdaagt om ambitie te tonen binnen de disciplines waar ik meer expertise wil opbouwen.
Wat zijn jouw plannen en/of dromen voor de toekomst?
In de eerste plaats wil ik graag verder studeren. Mijn opleiding is een prima voorbereiding op een Master in de Moraalwetenschappen. Doordat ik heb ervaren dat mijn kompas snel kan veranderen, wil ik voorzichtig zijn met voorspellingen over de toekomst. Maar de wens om met kinderen samen te leren in een onderwijscontext bestaat natuurlijk nog.
Ook het verhaal van onze andere AP-gezichten ontdekken? Dat kan hier.