De Warmste Week, de actie van radiozender Studio Brussel voor het goede doel, bracht afgelopen kerstperiode opnieuw een recordbedrag binnen. AP-studenten en –werknemers zetten eveneens hun beste beentje voor, zo ook de laatstejaars Grafische en Digitale Media die samen maar liefst €25.290 verzamelden.
Voor de vierde keer op rij werkten de studenten Grafische en Digitale Media in groep een succesvolle campagne van A tot Z uit in samenwerking met een van de geselecteerde goede doelen. De opdracht bestaat eruit een concept te creëren met naam en logo, evenementen te organiseren en een digitale campagne op te starten. Het ingezamelde geld gaat vervolgens integraal naar het gekozen doel.
De campagnes moeten het publiek niet alleen informeren over het goede doel in kwestie maar bovendien genoeg aanspreken om fondsen te werven. “We laten de studenten heel vrij in hun keuzes maar belangrijk is dat hun verhaal moet kloppen”, zegt opleidingshoofd Wim Lauwers.
VOORBEREIDING OP CARRIÈRE
De opleiding ziet dit project als een interessante oefening voor de studenten ter voorbereiding op hun carrière. “In heel wat creatieve bureaus is het schering en inslag dat je voor een klant op zo’n korte tijd een opdracht van nul moet opstarten. Daarom is het voor ons zo belangrijk dat de studenten de deadlines respecteren en binnen de afgesproken tijdspanne creatief kunnen zijn.”
Ook dit jaar wisten de groepen opnieuw te verbazen met hun acties, die regelmatig trouwens zelf de regionale en nationale pers halen. In vergelijking met de vorige edities primeerde dit jaar het sensibiliseringseffect van hun campagne en kwam het ingezamelde geld op de tweede plaats.
LIGHT UP
De campagne Light up een actie voor het Centrum ter Preventie van Zelfdoding waarbij de mensen een lichtje van 2 euro konden kopen, bracht het meeste op, maar liefst 2.860 euro. “We hadden dit bedrag nooit verwacht”, zegt Elisa De Stickere, laatstejaarsstudent Grafimediatechnologie. “Maar minstens even fier zijn we op ons teamwork dat tot de creatie van een dergelijke succesvolle actie heeft geleid en belangrijk is geweest in het maken van belangrijke inhoudelijke beslissingen”.
The Bucketlist Project dat zoveel mogelijk wensen van Antwerpse daklozen probeerde te vervullen kon dan weer rekenen op heel veel persaandacht en The Poor Man’s Dinner, een diner waarbij het lot beslist of je een driegangenmenu kreeg met luxe producten of een sobere maaltijd haalde zelfs de nationale televisie.