We gingen langs bij Nitish Chatterjee, een oud- student van AP die Commerciële Communicatie studeerde van 2006 tot 2009. Na het behalen van zijn professionele bachelor besloot hij nog een masteropleiding in de Communicatiewetenschappen te gaan volgen en behaalde hij twee jaar later ook zijn masterdiploma. Nu is hij al vier jaar kantoordirecteur bij Beobank.
Hij koos ervoor om Commerciële Communicatie te gaan studeren omdat de reclamewereld hem wel aanstond en omdat hij daarin een toekomst zag voor zichzelf. “Je moet echt creatief zijn en geïnteresseerd zijn in de sector, als je iets graag doet, dan zet je je voor de volle 100% in. Mijn basis heb ik gelegd in deze richting en omdat ik dit wist, heeft het me aangezet om nog een masteropleiding erbij te doen.”
Nu bankdirecteur bij Beobank, niet echt een job waarvoor hij gestudeerd heeft. Hoe is hij dan in die bankenwereld terecht gekomen ? “Nee, inderdaad”, zegt Nitish. “ Ik was op zoek naar een job na het behalen van mijn masterdiploma en bij de bank zochten ze een commercieel adviseur. Ik ben altijd al iemand geweest die geïnteresseerd was in commerciële zaken zoals de bankwereld. Ik solliciteerde voor job als commercieel adviseur en werd aangenomen. Zo ben ik in de bankwereld terechtgekomen, meer niet”, lacht Nitish. Nitish moet wel elk jaar examens afleggen en cursussen volgen, maar dat schrikt hem niet af.
LinkedIn is eigenlijk je nieuwe sollicitatiebrief.
Nitish vindt Artesis Plantijn een zeer belangrijke leerschool voor de talen: “De talen liggen er op een hoog niveau, niet onlogisch als je Communicatiemanagement wil gaan studeren.” Hij heeft in het middelbaar ASO Talen-Wetenschappen gestudeerd in het Sint-Lodewijkscollege in Antwerpen, dus leerde al veel talen zoals onder andere Duits en Spaans. Dat is ook een van de redenen dat hij koos voor Communicatiemanagement. Hij heeft enorm veel bijgeleerd qua talen in deze richting: “Vooral mijn Frans en Duits zijn er sterk op vooruitgegaan door de lectoren van AP Hogeschool.”
Het kotleven heeft Nitish nooit meegemaakt. Hij woonde in Aartselaar en kwam naar school met de bus of auto. Volgens hem was het ook goed dat hij niet op kot zat omdat hij zichzelf kende en wist dat als hij alleen op kot zou zitten, er van studeren niets in huis zou komen. Hij vindt het helemaal niet erg dat hij niet op kot heeft gezeten omdat hij thuis in alle rust kon studeren omdat zijn ouders vaak niet thuis waren. Hij beseft wel dat er bij sommige mensen thuis niet veel rust is en dat een kot wel een optie kan zijn.
Na je professionele bachelor nog een masteropleiding volgen, raadt Nitish zeker aan. Maar je moet het zeker niet doen omwille van het financiële aspect. Als je alleen maar een master gaat doen met de reden om geld te verdienen, is dat echt een misvatting. “Je moet je masteropleiding doen als je meer het academische wil opzoeken of je een andere richting wil uitgaan met je studies”. Hij voegt er nog aan toe dat de meeste van zijn medestudenten zijn beginnen werken. Er is dus zeker werk op de arbeidsmarkt voor diegene die zijn professionele bachelor op AP heeft behaald.
Je moet je masteropleiding doen als je meer het academische wil opzoeken of je een andere richting wil uitgaan met je studies.
Het belang van LinkedIn wordt onderschat. LinkedIn is een sociale netwerk site die gericht is op vakmensen. Het is de bedoeling dat mensen hun virtueel professioneel netwerk opstarten en connecties toevoegen aan hun profiel. Volgens Nitish zullen er geen sollicitatiebrieven meer moeten verstuurd worden in de toekomst. LinkedIn is eigenlijk je nieuwe sollicitatiebrief en je mag er zeker van zijn dat je baas of headhunters je profiel zullen checken. Zo wist Nitish dat iemand van onze redactie ook in Brasschaat woonde. Dat was een van de eerste dingen die hij vertelde. En daadwerkelijk, Nitish had een van onze redactieleden inderdaad gecheckt via LinkedIn. Hij zegt dat studenten moeten zorgen dat hun LinkedIn-profiel op punt moet staan want “LinkedIn is alles op professioneel vlak”. Aan alle andere sociale media hecht hij minder belang. Maar hij wijst er ook wel op dat je geen domme dingen op andere sociale media zoals Facebook of Twitter moet zetten.
Met mensen omgaan is een ander belangrijk aspect voor Nitish. Hij heeft door de verschillende groepswerken die hij moest maken, debatten die hij moest voeren en presentaties die hij moest geven geleerd om samen te werken in een team. Wat hij nu ook dagelijks nog moet doen. Hoe je met mensen moet omgaan is iets anders volgens Nitish. “Omgaan met mensen kun je niet leren. Je moet omgaan met mensen zien als een proces. Je moet dat ervaren, je zal slechte beslissingen nemen maar door slechte beslissingen te nemen, bouw je ervaring op om dan met die ervaring de juiste beslissingen te nemen.” Met deze mooie filosofie sloot Nitish het interview af en voegde er nog aan toe dat, als hij de tijd kon terug draaien net hetzelfde parcours zou hebben afgelegd: drie jaar Commerciële Communicatie op AP en erna twee jaar masteropleiding in de Communicatiewetenschappen.