AP Hogeschool lanceert volgend academiejaar een volledig nieuw programma voor eerstejaarsstudenten in de bachelor Communicatie. De opleiding stoomt studenten zo nog beter klaar tot multi-inzetbare communicatieprofessionals. Gloednieuwe vakken en projectweken wisselen elkaar af. In deze boeiende projectweken werken studenten aan campagnes rond diverse thema's, waardoor ze waardevolle praktijkervaring opdoen en hun talenten verder ontwikkelen.
“De uitdagingen binnen de communicatiewereld worden alsmaar complexer. Om onze studenten nog beter voor te bereiden, willen we hen vanaf jaar één al laten kennismaken met de diverse en uitgestrekte communicatiesector. Bovendien heeft AP Hogeschool Antwerpen een bijzonder studieprogramma ontwikkeld waarbij studenten een brede basis combineren met een persoonlijke specialisatie volledig op maat van hun eigen interesses en ambities”, zegt opleidingshoofd Harold van der Kraan.
Het vernieuwde opleidingsprogramma speelt ook in op maatschappelijk relevante thema’s, met vakken waarin onder meer inclusieve communicatie aan bod komt. Daarnaast verkennen studenten in het eerste semester de sector aan de hand van bedrijfsbezoeken en workshops. Zo komen ze meteen in contact met de praktijk. Na vijf weken les volgt telkens een projectweek, waarin studenten hun nieuwe kennis omzetten in een praktische 'doe-week'.
Lectoren als leercoaches
In het vernieuwde programma is de lector vooral een 'leercoach' die studenten begeleidt bij het verwerven van kennis en vaardigheden. Daarnaast krijgen eerstejaars Communicatie via het nieuwe vak 'Personal & Professional Skills' coaching om het beste uit zichzelf te halen. Deze aanpak zorgt ervoor dat studenten zichzelf kunnen ontwikkelen op zowel persoonlijk als professioneel vlak.
Om tot dit programma te komen, organiseerde de opleiding een uitgebreid participatietraject met onder meer experten uit de sector. Tom Thijs, client services director bij LDV United: “AP Hogeschool beantwoordt met dit programma aan de noden van de brede communicatiemarkt. Een all-round opleiding die communicatie tot leven brengt, studenten weerbaar maakt en hun passies triggert.”
Tweedejaarsstudent Julia De Graeve is alvast enthousiast:
“De opleiding is geactualiseerd en bereidt ons nog beter voor op de bedrijfswereld. Door algemene vakken te bundelen, komt ruimte vrij voor nieuwe vakken die meteen toegespitst zijn op communicatie. Nieuwe opleidingsonderdelen, zoals Creative Lab: Design & Lay-out, Digital Media Skills en Communicatiestrategie, richten zich direct op specifieke aspecten van communicatie. Op die manier krijg je praktijk veel sneller in de vingers, wat motiverend werkt voor studenten die zich willen voorbereiden op hun latere carrière.”