Sara Thys (30 jaar) behaalde zo’n acht jaar geleden haar diploma Communicatiemanagement. Daarna kon ze ook een Master in Communicatiewetenschappen en een lerarenopleiding op zak steken. Uiteindelijk belandde ze op 25-jarige leeftijd op de arbeidsmarkt. Met veel plezier werkt ze nu bij LewisPR, een PR-bureau met klanten die je vast niet onbekend in de oren klinken. Bedrijven zoals Bol.com, Adobe en Google doen een beroep op de knowhow van Sara. Hoewel Sara ondertussen al een volleerd communicatie-expert is, blikt ze voor jullie met plezier terug op haar studententijd aan AP.
Naar de grote stad
“Door de goede verhalen die ik hoorde van vrienden en kennissen over AP, heb ik besloten om mijn studie aan de AP Hogeschool te volgen. Voor mij was gaan studeren een echt avontuur. Ik was een enthousiasteling die ontsnapte uit de Kempen naar de grote stad. Tijdens mijn opleiding vond ik vooral de praktische lessen over public relations leuk. Daar kreeg ik echt een duidelijk beeld van waar ik mogelijk terecht zou kunnen komen. Ook het keuzevak Crisiscommunicatie bleek echt mijn ding te zijn. Economie was dan weer wat minder. Voor mij was dat een nieuw vak en ik hoorde het dan ook dikwijls in Keulen donderen.”
Praktijkgerichte opleiding
“We hadden wel een aantal keuzevakken. Zo liet ik het grafisch ontwerp van een website links liggen. Geef mij maar de taak om campagnes uit te werken of een eigen opgericht communicatiebureau te starten. Dat is net het goede aan die keuzevakken. Je kan niet in alles uitblinken en samenwerken wordt eens zo plezant als je collega’s hebt die je zwakke plekken opvullen. Net die praktijkgerichte aanpak en de uitdaging daarvan maakt van AP een goede school. Ook de lectoren zijn erg bereikbaar. Je kon altijd bij hen aankloppen voor persoonlijk advies. Je krijgt daarnaast enorm veel vrijheid en verantwoordelijkheid als student en daar pluk je later de vruchten van in je carrière. Daarom was mijn studietijd aan AP avontuurlijk, uitdagend en zeker ook een feest. Want dat hoorde er zeker bij. Al waren de lessen op vrijdagochtend dikwijls pijnlijk.”
Opleiding versus carrière
“In de wereld van de communicatie is het belangrijk dat je bereid bent continu bij te leren. Je moet een newsjunk zijn die altijd op de hoogte is van wat er speelt in de wereld. Naast een vlotte spreker, moet je ook een goede luisteraar zijn. Alleen zo kan je kansen spotten en verzilveren, zowel bij een bedrijf, als bij stakeholders als bij de pers. En dat zijn nu net zaken die je meekrijgt tijdens je opleiding en waar je gedurende je carrière nog gebruik van maakt: zelfstandig en in groep werken, inzicht hebben in de media en efficiënt kunnen werken door prioriteiten te stellen. Het leukste aan de job is dat je nooit twee dezelfde dagen zal tegenkomen.”