Overslaan en naar de inhoud gaan

Slotdag STEAM-week wervelend succes

STEAM-week

Vlaamse en internationale studenten Kleuter- en Lager Onderwijs hebben op vrijdag 24 november STEAM-workshops gegeven in basisschool Het Talent in Borgerhout. De workshops stonden in het teken van klimaatopwarming en vormden het slotmoment van de internationale STEAM-week (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics).

Studenten leerden afgelopen week hoe ze de link tussen STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) en anderzijds Arts – zoals beeldende kunsten, muziek, woord of dans - kunnen leggen in hun lessen rond het thema klimaatverandering. Leerlingen van de eerste kleuterklas tot en met het derde leerjaar – zo’n 131 in totaal - mochten met volle teugen genieten van de speelse workshops.

“Ik heb uit de STEAM-week, maar vooral uit de workshop vandaag, ongelooflijk veel inspiratie gehaald voor mijn eigen lessen”, benadrukt studente kleuteronderwijs Caro De Boeck enthousiast. “STEAM-educatie geeft je veel nieuwe inzichten om wetenschappelijke thema’s leuk over te brengen, zelfs voor de jongste kinderen. En het blijft hen makkelijker bij. Onze workshop ging over afval sorteren en waarom dat belangrijk is voor de dieren en het milieu. Door een laagdrempelig toneelstuk aan het belang van sorteren te koppelen, kreeg het thema meer inhoud en prikkelden we de kinderen om over de materie na te denken.”

De leerlingen werden met behulp van workshops rond afvalverwerking, lucht- en watervervuiling en de natuur ondergedompeld in het thema klimaatverandering. Uiteraard integreerden de studenten de nodige creativiteit en speelsheid om het leuke aan het serieuze te koppelen. Terwijl een student uitgedost in een zelfgemaakt pak van vuilzakken, flesjes, dopjes en zilverpapier rondliep – om de kinderen extra te animeren - mochten de leerlingen uit het 2de leerjaar verzonnen superhelden tekenen die mee het afval op onze Aarde kunnen helpen opruimen. Dat bracht heel wat fantasie en vreugde teweeg waardoor het thema klimaatverandering niet snel vergeten zal worden.

picsart_11-24-03.47.42.jpg

Ook directrice van basisschool Het Talent, Nele Van Den Bulck, is zeer tevreden met de STEAM-workshops: “Ik vind het fantastisch om te zien dat een bonte mix van studenten deelneemt. Je ziet dat de studenten en de kinderen er enorm veel plezier aan beleven. Dit project past volledig in onze schoolvisie. We waren al bekend met STEM-educatie, en onderzoekend leren zit in ons school-DNA, maar het Arts-luik is nieuw voor ons. De workshops dienen dan ook als inspiratiebron om in de toekomst wetenschapslessen met muzische invalshoeken te benaderen.” Het STEAM-project betekent dus een vruchtbare kruisbestuiving tussen studenten, lectoren en onderwijspartners waarin nieuwe onderwijsmethodes vorm krijgen.

STUDENTEN KLAAR GE-STEAM-ED

Heel de week lang kregen de studenten zelf STEAM-workshops om de onderwijsmethode en mogelijkheden ervan onder de knie te krijgen. Internationale gastdocenten uit onder andere Portugal, Groot-Brittannië, Noorwegen, Slovenië en Nederland kwamen hun STEAM-kennis overbrengen en de studenten klaarstomen voor de slotdag. “Daar draait het tenslotte om: zelf een STEAM-workshop geven op de slotdag van de week aan kinderen van 3-12 jaar om je eigen kennis om te zetten in de praktijk”, laat Pascale Mast, lector Techniek en organisator van de STEAM-week op AP Hogeschool, ons enthousiast weten.

Ook de Stedelijke basisschool Hoedjes van Papier in Deurne en basisschool Stadspark in Lier kregen zowel Vlaamse als internationale STEAM-studenten over de vloer. Zij behoorden – zoals basisschool Het Talent – tot het samenwerkingsverband met AP Hogeschool waardoor de slotdag van de STEAM-week ook voor hun leerlingen een hoogst interessante en creatieve dag werd.

Gerelateerde artikels