Op donderdag 8 november waren een kleine honderd leerkrachten en directieleden uit het secundair onderwijs te gast op Campus Spoor Noord, ter ere van de inspiratieavond die AP organiseerde. Het doel van de avond was ideeën opdoen over hoe we jongvolwassenen het best vormen tot bewuste burgers, en werd de hervorming van het hoger onderwijs uit de doeken gedaan.
Na de verwelkoming met een hapje en een drankje, konden de aanwezige gasten luisteren naar de ideeën van twee sprekers van het huis. Als eerste was orthopedagoog en lector Beno Schraepen aan de beurt. Schraepen wist zijn publiek meteen te boeien met een korte quiz die hij had voorbereid. De antwoorden koppelde hij aan interessante onderzoekscijfers. Zo hinkt Vlaanderen met 11,1 procent leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in inclusieve settings nog ver achterop op landen als Italië en Noorwegen, waar meer dan 90 procent van de leerlingen in een inclusieve setting wordt geïntegreerd. Tot slot vertelde Schraepen ook over Innetcampus, een internationaal samenwerkingsproject tussen de universiteiten van Granada en Lissabon, waar ook de AP Hogeschool aan deelneemt. Jongeren met een beperking trekken samen met studiegenoten zonder beperking op studiereis, om zo hun eerste ervaringen in het hoger onderwijs op te doen.
Na Schraepen was het de beurt aan filosoof, schrijver en lector Mark Saey. Hij ging dieper in op het thema jongeren en burgerschap. Om te beginnen haalde Saey enkele zaken aan waar secundaire scholen wel eens te kort durven te schieten als het aankomt op het vormen van bewuste burgers. Te resultaatgerichte opleidingen, een gebrek aan levensbeschouwelijke vakken en te weinig participatie van de leerlingen zijn maar enkele van de voorbeelden. Ook vertelde Saey wat meer over het Wereldburgerschap, Het Jeugdstadhuis en de Burgerschap Olympiade. Enkele projecten die jongeren moeten helpen om tijdens hun studie niet enkel een diploma te behalen, maar om ook bewuste burgers te worden.
Nieuwe graduaatsopleidingen
Als laatste gaven Algemeen Beheerder Erwin Samson en Ingrid Van der Veken, departementshoofd Onderwijs & Training, nog een korte voorstelling van de nieuwe graduaatsopleidingen die onze school vanaf volgend academiejaar zal aanbieden. Zo voorziet de AP zestien nieuwe graduaatsopleidingen, waaronder richtingen als Tolk Vlaamse-Gebarentaal, Transport en Logistiek en Werforganisatie. Ook werd er uitleg gegeven bij de hervormingen in de lerarenopleidingen.
Na de lezingen had Mark Saey nog een kleine verrassing in petto. Op de onderkant van de stoelen van 25 van de aanwezige gasten zat een briefje gekleefd. De geluksvogels mochten een exemplaar van zijn boek “Jongeren worden wereldburgers” mee naar huis nemen. Na de sessies was er nog tijd om bij een walking dinner vragen te stellen aan de sprekers of onderling ideeën en visies uit te wisselen.
De aanwezige leerkrachten waren duidelijk geboeid tijdens de lezingen. “Vooral de lezing rond burgerschap vond ik erg interessant", vertelt Ann Kiebooms, die lesgeeft op Sint-Gummaruscollege in Lier. "Wij hebben sinds dit jaar ook bij ons op school een vak rond burgerschap, maar voorlopig vonden wij de invulling daarvan nog erg moeilijk. Het was dan ook erg fijn om daar vanavond eens wat ideeën over te kunnen opdoen.”
Niet enkel de sprekers, maar ook de infrastructuur op Campus Spoor Noord maakte indruk op de aanwezige gasten. “We waren hier zelf nog nooit geweest, maar ik vind dit echt een heel knappe campus. Ik ga onze laatstejaars zeker de raad geven om ook eens een kijkje te nemen op AP als ze hun studiekeuze voor volgend jaar overwegen”, was Leen Buermans van Scholengemeenschap J.B. David duidelijk onder de indruk.
Geschreven door Yanko Beeckman, student Journalistiek.