Overslaan en naar de inhoud gaan

Crime Scene Investigation: DNA ontrafeld

Dompel je leerlingen onder in de wereld van CSI en laat ze zelf aan de slag gaan met DNA. Theorie en praktijk gaan hand in hand in deze boeiende workshop voor studenten uit de dubbele finaliteit.

Programma

99.5 % van het DNA is bij iedereen identiek. Maar hier en daar zitten er verschillen verborgen - polymorfismen - die voor iedere persoon een uniek DNA-profiel opleveren. Dat is erg belangrijk, onder andere voor forensisch onderzoek, vaderschapsbepalingen, en voor identificatieteams bij rampen.

Bij misdaadonderzoek beschikken onderzoekers meestal over zeer kleine hoeveelheden DNA en is het moeilijk om een uniek profiel op te stellen. Gelukkig maakt DNA-vermeerderings-technologie (PCR) het tegenwoordig mogelijk om van miniem kleine hoeveelheden biologisch sporenmateriaal een degelijk profiel te bepalen. Door dat te vergelijken met DNA-profielen van verdachten en slachtoffers kan een uitspraak gedaan worden over de herkomst van de sporen en eventueel zelfs een misdrijf opgelost worden.

Tijdens deze studiedag wisselen theorie en experimenten elkaar voortdurend af. Leerlingen gaan op zoek naar één bepaald polymorfisme in een reeks stalen. Daarnaast laten we hen kennismaken met DNA-amplificatie via PCR, programmeren van het PCR-toestel, maken van een agarose-gel om DNA zichtbaar te maken en ten slotte de analyse zelf. 

De workshop is gericht naar studenten uit de dubbele finaliteit met een wetenschappelijke achtergrond. AP Hogeschool organiseert deze studiedag samen met het Regionaal Technologisch Centrum (RTC) Antwerpen. 

Doelstellingen

  • Ondersteuning van doelstellingen uit het leerplan van de secundaire scholen
    Dit project is een praktische uitbreiding van het theoretisch leerplan natuurwetenschappen. Het oefenpakket verleent inzicht over de veelzijdigheid van technologie. Via wetenschappelijke casussen verwerven de leerlingen inzicht in de vele mogelijkheden die technisch-wetenschappelijke toepassingen met zich meebrengen.
  • Kennismaken met hoogtechnologische apparatuur
    Onder begeleiding van een lector gaan de leerlingen per twee zelf aan de slag met hoogtechnologische apparatuur. Via een train-de-trainer kunnen leerkrachten zelf praktische labervaring opdoen zodat ze lessen wetenschappen beter kunnen kaderen. Bovendien kunnen ze na deze vorming helpen om een meer vertrouwde begeleiding te geven aan dit project. Na de studiedag kan de ervaring verder uitgedragen worden in de klaslokalen met het aangeboden theoretische oefenpakket.
  • Stimuleren van de interesse in techniek en wetenschappen
    Dit experiment kadert binnen een ‘hot topic’. Het motiveert leerlingen om het aangeboden project uit te voeren en zich de materie eigen te maken. Het samentrekken van een ‘hot topic’ en een reële technisch-wetenschappelijke werksituatie, stimuleert de interesse voor technische beroepen.  Het biedt hen de mogelijkheid om een gefundeerde keuze te maken wat verdere studies of een beroep in een technisch-wetenschappelijke richting betreft.
  • Introductie tot het hoger onderwijs
    Leerlingen maken kennis met de manier van werken, de organisatie en de infrastructuur van een hogeschool. Op deze manier kunnen ze zich een concreter idee vormen over hogere studies tot professionele bachelors.

Praktisch

  • Duur: een volledige dag, van 9.00 tot 16.00u 
  • Maximum aantal deelnemers: 15 tot 20 leerlingen
  • Doelgroep: studenten uit de dubbele finaliteit met een wetenschappelijke achtergrond 
  • Locatie: campus Hallen, Slachthuislaan 70, 2060 Antwerpen 
  • Projectmateriaal: wordt voorzien en kan u achteraf meenemen, samen met bijkomende oefeningen voor in de klas
  • Begeleiding: een lector van het departement Industrie en Omgeving 
  • Zelf mee te nemen: labojas en veiligheidsbril
     

 

Heeft u verdere vragen?

Neem dan contact op met Ulyana Tyshchenko (ulyana.tyshchenko@ap.be) van het departement Industrie en Omgeving.