Hoe rouw faciliteren bij bewoners van het WZC? Hoe educatie geven over dementie bij bewoners van het WZC? Hoe bewoners van het WZC laten bewegen? Hoe koken met personen met dementie door middel van maaltijdboxen, aangepaste receptenkaarten en hulpmiddelen? … Elk jaar maken onze studenten eindwerken. Deze eindwerken worden tijdens dit evenement voorgesteld. Er volgt eerst een plenaire sessie waarin elk eindwerk kort wordt uitgelegd. Maar ook hoe je projectmatig aan de slag gaat binnen het WZC en hoe je zorgt voor een duurzame implementatie van een project. Verandering stimuleren doe je vanuit een breed scala aan perspectieven vertrekkende vanuit zowel het projectmatige als procesmatig werken. Het draait niet alleen om resultaten, methoden en instrumenten, maar ook om het begrijpen van wat mensen nodig hebben, dynamieken in teams en organisaties, … Daarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor zowel het proces als het resultaat waar je naar toe wil werken. Nadien kunnen jullie 2 thema’s kiezen om uitgebreider mee kennis te maken.
Hieronder geven we een korte voorstelling van wat jullie mogen verwachten:
Naarmate de wereldbevolking ouder wordt, neemt de prevalentie van dementie toe. Onderzoek toont aan dat mensen beperkte kennis hebben over de aandoening, vooral oudere mensen die er meer kans op lopen. Ouderen hebben vaak een stigmatiserende houding en frustraties ten opzichte van mensen met dementie. Om dit probleem aan te pakken werd een educatief programma ontwikkeld voor bewoners van een woonzorgcentrum. Het programma bestaat uit drie sessies: een educatief bordspel, een stellingenspel en een interactief rollenspel. Het programma lijkt te resulteren in een verbeterde kennis over dementie bij de deelnemers, dit bleek uit de vragenlijsten voor en na het programma.
Rouw en verlies blijven moeilijk bespreekbare onderwerpen, zowel voor ouderen als zorgverleners. Door onzekerheid of gebrek aan kennis weten zorgverleners vaak niet hoe ze hiermee aan de slag moeten gaan. In dit eindwerk werden vormingen en draaiboeken gegeven als handvaten voor de zorgverleners van het WZC Hof De Beuken. Hiermee kunnen ze in de praktijk beter inspelen op de noden die rouwende ouderen kunnen ervaren.
Hoewel de seksuele activiteit afneemt naarmate we ouder worden, is toch nog een aanzienlijk deel van de ouderen seksueel actief. Zo’n 51% van de 70- tot 80- jarigen had in het afgelopen halfjaar seksueel contact met een partner (49% niet).
Gebrek aan privacy, geen vaste partner, medicijngebruik, geen ruimte om samen te slapen/tweepersoonsbed, ziekten/aandoeningen, lichamelijke en cognitieve beperkingen, taboe, negatieve reacties personeel/omgeving/familie, geen duidelijke handvaten voor zorgverleners en/of een seksualiteitsbeleid, ... zijn barrières in de ouderenzorg.
Een informatiekoffer over het thema ‘intimiteit en seksualiteit in de ouderenzorg’ met informatie en advies voor zorgverleners en mantelzorgers werkzaam in de ouderenzorg werd ontwikkeld, zodat seksualiteit op maat van de ouderen kan worden gerealiseerd.
In de literatuur is er steeds veel aandacht besteed aan samen koken of bakken met personen met dementie. Over zelfstandig koken of bakken is er echter niet veel evidentie terug te vinden. Kunnen thuiswonende ouderen met een beginnende vorm van dementie tot zelfstandig koken komen indien er gebruik gemaakt wordt van een maaltijdbox met aangepaste receptenkaarten? Welke tips en tricks nemen we mee bij het opmaken van aangepaste receptenkaarten? Welke hulpmiddelen kunnen we gebruiken bij het koken met personen met dementie?
Ergotherapeuten en andere zorgverleners.
Anne Cornu brengt ervaring mee op het gebied van het ondersteunen van teams, individuen en/of organisaties bij het implementeren van nieuwe tendensen, visies, instrumenten en methodieken. Haar expertise is opgebouwd vanuit zowel de VAPH sector als binnen Zorgzame buurten
Quinthen Vuits, OT
Jorunn Somers, OT
Channâh Roose, OT
Deze studiedag gaat door op vrijdag 26 april 2024.
Inschrijven kan via onderstaand inschrijvingsformulier met de code 2323. Je kan inschrijven tot 12 april 2024. Deze studiedag gaat door bij een minimum van 12 inschrijvingen. Na afloop ontvang je een deelnamecertificaat.
Kom je met de wagen, dan kan je gebruik maken van de parking. Vermeld de nummerplaat van je wagen in het inschrijvingsformulier helemaal onderaan in het veld "Opmerkingen/vraag".
Ben jij op dit moment een student Ergotherapie aan de AP Hogeschool, vermeld dan student en jouw studentennummer onderaan in het veld “Opmerkingen/vraag”.