Iedereen die betrokken is bij de oriëntering van leerlingen in het laatste jaar secundair onderwijs denkt momenteel mee na over het thema 'Burgerschap'. AP Hogeschool organiseert op donderdag 8 november een inspiratiesessie rond dat thema met twee experten uit eigen rangen. Nadien hoort u als eerste alles over ons splinternieuwe aanbod: de graduaatsopleidingen.
De volledige presentatie kan u hier terugvinden, een verslag van de inspiratieavond vindt u op onze AP-to-Date.
We danken alle aanwezigen voor een fijne avond en hopen u op een volgend moment terug te zien.
We starten de avond met een ontvangstsessie waarbij u al een glaasje kan drinken. Onderzoekers Beno Schraepen en Mark Saey van de AP Hogeschool brengen twee gebalde sessies: 'Inclusie van jongeren met een beperking' en 'Jongeren en burgerschap'. Na een korte pauze maken Erwin Samson, Algemeen Beheerder bij AP, en Ingrid Van der Veken, Departementshoofd Onderwijs & Training, u wegwijs in de aankomende veranderingen in het hoger onderwijs. Want vanaf 1 september 2019 integreren de HBO5- en SLO-opleidingen (resp. Hoger Beroepsonderwijs niveau 5 en Specifieke Lerarenopleidingen) in de hogescholen. AP Hogeschool zal zo maar liefst 18 nieuwe (graduaats)opleidingen aanbieden.
Inschrijven is gratis, maar verplicht.
U kan gebruik maken van de ondergrondse campusparking.
Beno Schraepen is orthopedagoog en lector bij AP in de bacheloropleiding Orthopedagogie. Als coördinator van Kompas Vrije tijd bouwde hij een ondersteunende dienst voor inclusieve vrije tijd uit, gericht op volwassenen met beperkingen. Daarnaast is hij projectleider van het onderzoek 'Inclusief onderwijs en draagkracht'. In samenwerking met de Universiteit Antwerpen is hieruit het studiecentrum IncEna ontsproten dat inclusieve processen binnen de domeinen onderwijs, wonen en zorg, vrije tijd en tewerkstelling ondersteunt.
Mark Saey is een filosoof en auteur van Wereld-Systeem Analyse en Jongeren worden wereldburgers. Hij was docent aan de UGent en medewerker bij de Onderzoeksgroep Wereld-Systeem Analyse. Hij heeft 20 jaar ervaring als leerkracht Filosofie en Niet-Confessionele Zedenleer in zowel BSO, TSO als ASO en maakt deel uit van de Raad van Bestuur van School Zonder Racisme. Voor het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs GO! was hij lid van de Commissie Leerlijn Actief Burgerschap. Momenteel is hij lid van de Kwaliteitscommissie bij Kleur Bekennen. Bij AP is hij lector Niet-Confessionele Zedenleer.