De prikkel- en informatieverwerking van kinderen met autisme verloopt anders. Dit maakt hen gevoelig voor specifieke stressoren zoals zintuiglijke overprikkeling en onduidelijkheid. In drukke, onoverzichtelijke of sociaal complexe situaties kan hun stressniveau zo fors stijgen dat hun verwerkingsmogelijkheden tekort schieten en probleemgedrag de enige uitweg wordt.
Dat probleemgedrag kan heel verscheiden vormen aannemen. Zichzelf of anderen slaan, de ander niet-aflatend aanklampen of met vragen blijven bestoken, verzet tegen alles wat ouders of leerkrachten vragen, zelf voortdurend trachten te bepalen wat er gebeurt of paniekaanvallen: alles is mogelijk. De impact hiervan op de ontwikkeling van het kind en op de band met de omgeving kan groot zijn.
In deze lezing wordt een bruikbaar stappenplan uitgewerkt dat ouders en begeleiders kan helpen om hardnekkig probleemgedrag van een kind met autisme beter te begrijpen en aan te pakken. Veel aandacht gaat daarbij naar het correct begrijpen van probleemgedrag, niet als een betekenisloos bijverschijnsel van autisme maar als een poging van het kind om zijn of haar stress te reguleren en probleem op te lossen.
Wilfried Peeters is psycholoog en werkt sinds meer dan 25 jaar in de autismehulpverlening, waarvan het grootste deel in het expertisecentrum autisme van het UZ Leuven. Momenteel werkt hij voor een mobiel kinderpsychiatrisch team van het UPC KU Leuven (yuneco combi) en is hij als lector verbonden aan de bachelor-na-bacheloropleiding autisme van de AP-hogeschool in Antwerpen.
19u: netwerkmoment met een hapje en een drankje
20u: lezing
€ 15
studenten: € 5
Je kan inschrijven via onderstaand inschrijvingsformulier met code 1942.