Overslaan en naar de inhoud gaan

Studiedag - Leren omgaan met diversiteit in de klas

Er is de laatste jaren veel beweging in onderwijs: toenemende diversiteit, het M-decreet, het nieuw ondersteuningsmodel,meer inzetten op ondersteuning van de leraar… Deze hebben geleid tot de vernieuwing van het ondersteuningsconcept GOL(L)D: Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met Diversiteit. Het is een ondersteuningsconcept dat het diversiteitsdenken koppelt aan activerend ondersteunen waardoor de leraar de regie in eigen handen houdt. Tijdens deze studiedag wordt ook het nieuwe boek GOL(L)D in de praktijk voorgesteld.

Voor wie?

Leraren, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, ondersteuners, clbmedewerkers, competentiebegeleiders, medewerkers Pedagogische Begeleidingsdienst, lectoren, en alle andere geïnteresseerden.

Programma

9.30 - 9.45: Verwelkoming
Beno Schraepen
(lector- onderzoeker, onderzoeksgroep ISOS)

9.40 - 10.30: GOL(L)D ondersteuningsconcept: Wat is nieuw?
Inge Van de Putte en Elisabeth De Schauwer
(Universiteit Gent, Vakgroep Orthopedagogiek)

Tien jaar werken met het ondersteuningsconcept GOL(L)D maakt het mogelijk om te leren uit de ervaringen van ondersteuners en leraren. Wat zijn de werkzame ingrediënten voor diegenen die het concept hebben gebruikt? Wat werkt er echt in de complexe en weerbarstige praktijk, waar stoornisdenken vaak opduikt, waar ondersteuners gezien worden als dé experten en waar samenwerking steeds vraagt om opnieuw te zoeken? Het GOL(L)Dconcept wordt voorgesteld en de nieuwe aspecten toegelicht. Tijdens de lezing worden een aantal handelingsgerichte strategieën meegegeven. 

10.30- 11.00: GOL(L)D in de vingers krijgen
Joke Adriaensens en Mieke Avonds
(lectoren, AP Hogeschool)

Het ondersteuningsconcept vraagt een welbepaalde houding naar diversiteit en de positie van de ondersteuner. Het concept is ingebed in de opleiding bachelor orthopedagogie, optie onderwijsondersteuning. De sprekers geven inzage in hoe een praktijkgerichte en persoonsgerichte professionalisering eruit ziet zodat GOL(L)D eigen kan gemaakt worden.

11.00 - 11.30: Pauze

11.30 - 12.30: 
Inge Van de Putte en Elisabeth De Schauwer
(Universiteit Gent, Vakgroep Orthopedagogiek)

Het  GOL(L)D- concept wil weg van de individualisatie van verantwoordelijkheid en past dus best bij posities die gericht zijn op connectie en het komen tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Tijdens de lezing gaan we dieper in op dit proces en bekijken hoe een ondersteuner de positie van verbinder kan uitbouwen.

Inschrijven

Je kan inschrijven via dit inschrijvingsformulier. Je hebt de keuze tussen de studiedag met boek (€ 40) en de studiedag zonder boek (€ 20).

Contact

Joke Adriaensens
Email: joke.adriaensens@ap.be