Overslaan en naar de inhoud gaan

Week van de Meertaligheid 2025

Voor een tweede jaar op rij zetten we de talendiversiteit aan AP Hogeschool in de kijker, in samenwerking met HOGENT en Erasmushogeschool Brussel. Van maandag 17 februari tot vrijdag 21 februari 2025 vinden activiteiten en lezingen plaats die meertaligheid in onderwijs belichten.

We verwelkomen verschillende sprekers die hun perspectieven en ervaringen delen over het belang van taaldiversiteit in de samenleving en in onderwijs. Tijdens de Week wordt een van de drie hogescholen gastheer voor boeiende lezingen en activiteiten. Je bent welkom om de lezingen op alle locaties bij te wonen.  

Studenten kunnen naar de lezingen, mogen zich inschrijven voor een Engelse improvisatieavond (beperkte plaatsen), deelnemen aan een Franse conversatietafel en een meertalige leeshoek ontdekken in de bibliotheek op Schoonmeersen. Er is ook een Schrijfwedstrijd voor kortverhalen!

Hieronder vind je een kalender, een toelichting van alle sprekers, en de mogelijkheid je te registreren voor een of meerdere onderdelen.  

Programma

Doorlopend

Als student kan je nog tot 10 februari deelnemen aan de Meertalige schrijfwedstrijd voor de Short Story Dispenser aan AP! Lees meer op het intranet!  

 

Maandag 17 februari

Engelstalige improvisatie-avond op campus Schoonmeersen @HOGENT

  • Time: 17h – 19h
  • Location : campus Schoonmeersen, HOGENT  
  • Description: The Bridge Theater (Brussels) is organizing an English improvisation workshop that can help students get confident in their English skills with theatre techniques.  
  • For : students with certain skills in English, who wish to improve their English by means improvisation theater  
  • Maximum number of participants : 20  
  • Schrijf je hier in.

 

Dinsdag 18 februari

Lezing: Inspelen op talige uitdagingen in de grootstad  

  • Tijd: 11u – 12u
  • Campus Bloemenhof – Erasmushogeschool Brussel  
  • Docent Els Plessers (Kleuteronderwijs EhB) gaat aan de slag met talige uitdagingen die de context van de grootstad met zich meebrengt.  
  • Schrijf je hier in.

 

Lezing: Meertaligheid in het (hoger) onderwijs: feiten en fictie

  • Tijd: 13u – 15u
  • Campus Bloemenhof – Erasmushogeschool Brussel  
  • Professoren Jill Surmont en Esli Struys (VUB) gaan tijdens deze lezing met een kritische blik in op een aantal actuele opiniestukken en adviesrapporten over taal in onderwijs en hebben daarbij aandacht voor de vertaalslag naar het hoger onderwijs.  
    • Jill Surmont is professor vakdidactiek talen binnen de lerarenopleiding van de VUB. Ze werkt al jaren rond CLIL en lesgeven aan leerlingen die de onderwijstaal niet (goed) beheersen. Ze probeert hier telkens de brug tussen wetenschappelijke inzichten en de werkvloer te versterken. Momenteel is ze hoofdpromotor van een grootschalig Horizon project "Pluridentities" waarin er onderzocht wordt samen met vijf andere Europese partners rond het beschermen en stimuleren van talige identiteiten bij leerlingen in Europa door middel van inclusieve beleidsvorming en klaspraktijken.
    • Esli Struys is professor toegepaste taalkunde aan de Vrije Universiteit Brussel, gespecialiseerd in meertaligheid. Voor zijn doctoraatsonderzoek was hij de eerste die de hersenontwikkeling van meertalige kinderen in Brussel onderzocht. Momenteel voert hij nog steeds onderzoek uit en begeleidt hij projecten rond meertaligheid, cognitie en onderwijs, met een bijzondere focus op Brussel.
  • Schrijf je hier in.

 

Woensdag 19 februari  

Inspiratiesessie Dutch for Dummies  

  • Tijd: (voormiddag)  
  • Campus Spoor Noord - Noorderplaats – AP Hogeschool
  • Beschrijving : Taalbegeleider Maud  van de Wetering (AP) licht haar project ‘Dutch for Dummies’ toe. Waarom is het belangrijk voor internationale studenten om een woordje Nederlands te kunnen tijdens hun verblijf in Vlaanderen, en hoe pakt Maud die taalstimulering aan? Laat je in deze sessie inspireren door enkele goede praktijken.  
  • Schrijf je hier in.

 

Lezing : Extra leerkansen voor leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen: zes praktische bouwstenen

  • Tijd: 13u – 14u30  
  • Campus Spoor Noord - Noorderplaats – AP Hogeschool
  • Beschrijving : Hoe zorg je ervoor dat leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen, extra leerkansen krijgen? Hoe verwerk je taaldoelen in relevante lesthema’s? Wat doe je tegen een taalontwikkelingsachterstand? Dit zijn enkele vragen die elke leraar zich stelt. Het project Taaltrajecten heeft zes praktische bouwstenen ontwikkeld die de beste wetenschappelijke inzichten vertalen naar de klaspraktijk. Ga aan de slag met deze bouwstenen en ontdek hoe je taalproblemen sneller herkent en zelfs voorkomt.
  • Professor Jordi Casteleyn is verantwoordelijk voor Vakdidactiek Nederlands, Vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal en Postgraduaat Nederlands aan anderstaligen bij Universiteit Antwerpen. Daarnaast is hij lid van de Taalraad van de Nederlandse Taalunie en voorzitter van het Leesoffensief 2.0 met focus op onderwijs van de Vlaamse overheid.
  • Schrijf je hier in.

 

Donderdag 20 februari  

Lezing Steunpunt Diversiteit en Leren (UGent)

  • 9u30 – 11u30
  • Locatie : Campus Schoonmeersen - HOGENT
  • Beschrijving: 
    • Piet Van Avermaet is professor Taalkunde aan de UGent en is directeur van het Steunpunt Diversiteit & Leren. Hij is een expert over de samenhang van meertaligheid, taalbeleid en diversiteit in het onderwijs en publiceert regelmatig over deze thema’s.  
    • Thibaut Duthois is onderzoeker aan de UGent en richt zich op taalstimulerende competenties van leerkrachten in het kleuteronderwijs. Hij publiceerde het educatieve boek Overhaald.  
  • Tijdens de lezing delen zij hun inzichten over meertaligheid in onderwijs.
  • Schrijf je hier in.

 

Interactieve presentatie - Meertaligheid in de artistieke lespraktijk  

  • 13u – 14u30
  • Locatie : Campus Bijloke - HOGENT
  • Beschrijving: Meertaligheid heeft ongetwijfeld invloed op de lespraktijken in de Schools of Arts. In deze sessie verkennen we de rol van taal, van taalleerlijnen, de moedertaal van studenten en de beeldvorming die met de meertalige realiteit in de kunstenrichtingen gepaard gaat. Ontdek de uitdagingen én kansen die meertaligheid biedt, en krijg praktische tips die je in je onderwijspraktijk kunt toepassen. Met haar achtergrond in talen en literatuur is Joanna Britton (UK) sinds 2009 in België actief als onderzoeker, vertaler, zangeres en community activist. Sinds 2021 verdeelt ze haar tijd tussen onderzoek naar taalonderwijs in de Lerarenopleiding en een project rond meertaligheid (en AI) in het Conservatorium. Öznur Karaca is linguïst, auteur en expert in taal en taalbeleid. Na een professioneel parcours in het Vlaamse hoger onderwijs, coördineert en adviseert ze het taalbeleid voor HOGENT en AP Hogeschool. Daarnaast is Öznur bestuurslid van PEN Vlaanderen en voorzitter in de Kunstencommissie van de Vlaamse overheid.
  • Schrijf je hier in.

 

Conversatietafel Frans  

  • 14u – 15u30 uur
  • Locatie : Campus Schoonmeersen - HOGENT
  • Beschrijving: Tijdens deze sessie oefenen studenten hun Franse spreekvaardigheid in een informele context. Aan de hand van ludieke oefeningen overwinnen ze hun spreekangst en verhogen ze hun vlotheid en spontaneïteit.  
  • Doelgroep: studenten uit alle opleidingen met minstens een basisniveau Frans
  • Maximaal 25 deelnemers. Schrijf je hier in.  
  • Schrijf je hier in.

 

Vrijdag 21 februari  

Bekendmaking winnaars Schrijfwedstrijd Short Story Dispenser

  • Tijd: online publicatie rond 13u  
  • Locatie: online
  • Beschrijving: De winnende verhalen die werden geselecteerd voor de databank van de Short Story Dispenser worden bekendgemaakt! 
  • Schrijf je hier in.