Participatief drama is een proces dat stap voor stap vorm krijgt. We omschrijven hier de drie grote stappen: spellen, beelden, forumverhaal. Bij ‘aan de slag’ krijg je input om er concreet mee aan de slag te gaan.
STAP 1: De spellen
Spellen zijn essentieel bij participatief drama. Ze dragen bij aan een open, veilige sfeer waarin persoonlijke verhalen gedeeld kunnen worden. Er zijn kennismakingsspellen, concentratiespellen, vertrouwens- en reflectiespellen, enzoverder.
Ze brengen fantasie en creativiteit aan de oppervlakte, doorbreken gewoontes, ze scherpen zintuigen aan en halen persoonlijke talenten naar boven. Ze zorgen voor groei van sociale competenties, leren je omgaan met het maken van fouten en stimuleren sociale cohesie.
Regelmatig spellen inzetten zorgt voor verbinding tussen de leerlingen en laat vertrouwen groeien in zichzelf en de ander.
‘We zien jaar na jaar het fysieke bewustzijn bij jonge mensen krimpen… Lichaamsexpressie en stemgebruik zijn nog nauwelijks aanwezig. Het is een zorgwekkende evolutie en zeer bepalend voor hoe men in het leven staat... Spellen zijn een veilige manier om het lichaam weer te laten participeren. Een spel bij aanvang van een activiteit verhoogt de concentratie. Als afsluiter zorg je ervoor dat je aandacht en waarde geeft aan dat waarrond je gewerkt hebt.’ Uit: Het grote Wilderboek van Rebecca Huys
STAP 2: Van spel naar beelden
Als je wilt weten hoe een groep ‘denkt en voelt’ over een onderwerp kan gesproken taal een drempel zijn. Leerlingen geven immers snel sociaal wenselijke antwoorden. Maar als leerkracht wil je natuurlijk graag weten wat ze écht voelen bij onderwerpen waar ze mee worstelen. Wat houdt hen bezig? Vriendschap? Identiteit? Groepsdruk? Sociale media?… En waarom? Je kan lang praten en nog niets weten. Maar als je vraagt: kan je een beeld maken van hoe het besproken onderwerp er voor jou uitziet, geraak je snel naar de essentie.
Door beeldcomposities te maken en die samen ‘te lezen’. Door aan elkaar te laten zien hoe je over bepaalde zaken denkt of voelt, kom je tot een ander soort taalgebruik, een gelijkwaardige dialoog. Leerlingen krijgen het gevoel dat ze gezien en gehoord worden en er ontstaat wederzijds respect.
Het is een goede manier om taboe onderwerpen die tot spanningen leiden te ‘ontmijnen’ of conflicten en dilemma’s helder krijgen.
TIP: Informeer jezelf over de waarde van non-verbale communicatie en wat de expressie van het lichaam voor meerwaarde heeft in het elkaar begrijpen. Geef daar indien nodig een toelichting over.
STAP 3: Van beeld naar forumspel
Zijn er in de klas beelden gemaakt die aansluiten bij situaties die op school spelen? Dan kunnen de leerlingen die beelden uitwerken tot een ‘Forumscène’.
Forumspel heeft als doel zaken die verandering behoeven te verkennen en te verbeelden. Dit gebeurt vanuit persoonlijke en herkenbare verhalen waardoor je aansluiting krijgt met de belevingswereld van leerlingen. Forumspel heeft als kenmerk dat het theater-didactische technieken inzet om tot actieve participatie en dialoog te komen.
Een Forumscène toont een onopgelost conflict.
Aanwezigen krijgen tijdens een inspringgedeelte de mogelijkheid om zelf in te grijpen en het conflict op te lossen. Dit gebeurt door op kritieke momenten het spel te stoppen en aan de kijkers te vragen: wat zou jij doen is zo’n situatie? Van zodra iemand reageert wordt er gevraagd de scene te spelen volgens die visie. Maar het gaat niet alleen om wat je zelf kan doen, ook om wat je samen kan doen. Wat doe je als je ziet dat iemand in de problemen komt? Wat doe je als je ziet dat niemand reageert? Waar kunnen we samen reageren om een situatie een andere wending te geven?
Er is nooit één goede oplossing, er zijn verschillende uitwerkingen mogelijk! Dit zorgt voor een directe leerervaring waarbij leerlingen fysiek, emotioneel en mentaal betrokken zijn. De aansporing om verandering te brengen door eigen handelen en het stimuleren van het eigen handelen sluit aan bij burgerschapscompetenties.