Door van burgerschap het verbindende element op school te maken kan men doelgericht werken aan de algemene kwaliteit van het onderwijs. Dat is het uitgangspunt van Wereld Educatie Leren voor de Toekomst (WELT), een werkwijze voor team teaching die reeds onderdeel is van het moderniseringsbeleid van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen.
WELT zorgt er o.a. voor dat:
In 2019 werd een Antwerpse stadsschool dankzij WELT uitgeroepen tot Sociaalste School, en praktijkonderzoek toont aan dat WELT effectief een positieve impact heeft op alle schoolfactoren die burgerschap beïnvloeden.
In het WELT designlab van de lerarenopleiding aan AP Hogeschool bereiden de studenten in interdisciplinaire teams WELT projecten voor die hun weg vinden naar het veld. Op vraag en op maat van de school.
Met dit professionaliseringstraject wil AP Hogeschool het succes en de knowhow van WELT verder verspreiden.
Trainer: Mark Saey, auteur van o.a. ‘Jongeren worden wereldburgers’, coauteur van de ‘Handleiding vakdoorbrekend projectwerk’ en coördinator van de Vlaamse Burgerschap Olympiade. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in het secundair onderwijs (BSO, ASO, TSO), was enkele jaren projectbegeleider Actief Burgerschap in het Stedelijk Onderwijs Antwerpen en was lid van de Commissie Leerlijn Actief Burgerschap en de Leerplancommissie Interlevensbeschouwelijke dialoog. Aan AP doceert hij o.a. Wereldburgerschap, Politiek, Filosofie en Filosoferen met kinderen en jongeren.
Geïnteresseerd? Stuur een mail naar expertisecentrumOT@ap.be.
Bekijk hier de mogelijkheid om met studenten een WELT-project op te starten met je school.