Heel wat jongeren maken vanuit de arbeidsmarktfinaliteit en de dubbele finaliteit de overgang naar het werkveld. Maar collega’s en werkgevers verwachten van schoolverlaters meer dan enkel de aangeleerde vakkennis.
‘Kickstart je toekomst! brengt 8 cruciale generieke werkkwaliteiten of soft skills van jongeren in kaart. AP-Hogeschool en Universiteit Antwerpen ontwikkelden daartoe een gevalideerde vragenlijst
Het Kickstart-instrument bestaat uit een online vragenlijst over werkkwaliteiten/soft skills en aanvullend een vragencluster over de motivatie voor duaal leren (bij de versie duaal leren), een individueel overzicht met tips op maat voor elke deelnemer (I-kick) en een groepsoverzicht (Class-kick) voor de (stage)begeleiders.
Een bijhorende toolbox bevat spelfiches en een spelmap om de werkkwaliteiten in te oefenen al dan niet voorafgaand aan een stage. Voor het screenen bij het duaal leren reikt het ICE-model (Intake – Casussen– Exploratie) een verdere concrete leidraad aan. Ook worden er coachingsmethodieken aangereikt.
Doelgroep
Kickstart kan ingezet worden daar waar algemene werkkwaliteiten/soft skills centraal staan: in het onderwijs in het 4e jaar als tool voor screening en intake bij duaal leren, in de 3e graad arbeidsfinaliteit en dubbele finaliteit in het kader van (voorbereiding op) stage en werplekleren. Maar ook bij CLW’s, CDO’s en in BUSO kan het ingezet worden.
Kickstart is een instrument dat een brug slaat tussen onderwijs en arbeidsmarkt en ondersteunt de (leer)loopbaanbegeleiding van jongeren.