Overslaan en naar de inhoud gaan

Vormingen op maat op school voor startende leerkrachten

Heeft jouw school of scholengemeenschap ook dit jaar een aantal nieuwe leerkrachten in het team? Worden deze ‘frisse winden’ mooi opgevangen door aanvangsbegeleiding, maar wil je dat zij zich vooral focussen op de begeleiding van meer schooleigen zaken?

Laat ons dan ondersteunen met een extra vormingstraject. Wij bieden inhoudelijk zinvolle, flexibele en op maat gemaakte vormingen voor nieuwe leerkrachten (en hun aanvangsbegeleiders). Met ons traject zorgen we ervoor dat uw team maximaal inzetbaar is. Samen zorgen we voor een vliegende start en bouwen we aan een sterke toekomst voor het onderwijs.

Waarom kiezen voor ons vormingstraject?

  • Gericht op praktische ondersteuning: Laat aanvangsbegeleiders zich focussen op het schooleigen begeleiden van nieuwe leerkrachten, terwijl wij de didactische en pedagogische basisvaardigheden doorgedreven binnenbrengen.
  • Op maat van de noden van de school: Wij ontwikkelen samen met uw school een starterspakket dat perfect aansluit bij de specifieke behoeften van uw startende leerkrachten (en begeleiders).
  • Vrijstelling voor lessen bij behalen lerarendiploma: Deelnemers aan het programma kunnen vrijstelling verkrijgen voor inhoudelijk gelijke lessen en delen van de evaluatie bij de start van de lerarenopleiding op AP.

Het programma

De drie foci kunnen afzonderlijk of apart worden ingepland om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de lopende aanvangsbegeleiding en noden van de startende leerkrachten. Elk focus neemt een dagdeel in beslag. 

Focus 1: De basis van een goede les

Hier wordt stilgestaan bij de basisprincipes van een goede les: beginsituatie bepalen, doelgerichtheid, werkvormen, constructive alignment en evaluatie. In de sessie wordt gebruikt gemaakt van concrete materialen uit de school zelf en leerkrachten hebben de mogelijkheid materialen door de lerarenopleiding te laten opmaken om hen te ontlasten en toch innovatie maximaal binnen te brengen waar gewenst.

Focus 2: De basis van een sterk klasmanagement

In deze tweede focus wordt dieper ingegaan op preventief creëren van een werkbaar klasklimaat, het begrijpen en ondervangen van infavorabel gedrag en gericht ingrijpen om klasklimaat te herstellen. Op vraag van de startende leerkracht kan extra gefocust worden op klasmanagent in de grootstedelijke context of klasmanagement onder druk.

Focus 3: Naar een veerkrachtige carrière in het onderwijs

De loopbaan van de startende leerkracht staat hier centraal. Er wordt in deze sessie nadruk gelegd op de inhoudelijke en juridische mogelijkheden en uitdagingen van het lerarendiploma. Ook wordt er gekeken hoe de administratieve last van startende leerkrachten (onder meer door gebruik van basis AI) kan verkleind worden en praktische tips and tricks worden gedeeld in verband met draag- en veerkracht. Ook hier kunnen op vraag van school of individuele leerkracht materialen geconcipieerd worden door de lerarenopleiding om uit te testen. 

Neem contact op


Interesse in dit aanbod? Neem contact op met jan.schoenmakers@ap.be met vermelding van de gewenste dag (of dagen) dat de vorming doorgaat en focus (1,2 en/of 3). Op zich is er geen minimum aantal deelnemers, maar vanaf vijf lijkt het meest zinvol. Een maximum is er niet.