Overslaan en naar de inhoud gaan

Vormingen op maat op school voor startende leerkrachten

Heeft jouw school of scholengemeenschap ook dit jaar een aantal startende leerkrachten in het team? Worden deze nieuwe talenten mooi opgevangen door de aanvangsbegeleiders, maar wil je dat zij zich vooral focussen op de begeleiding van meer schooleigen zaken?

 

Laat AP dan ondersteunen met een extra vormingstraject. Wij bieden inhoudelijk zinvolle en flexibele vormingen voor nieuwe leerkrachten (en hun aanvangsbegeleiders). Met ons traject zorgen we ervoor dat je team maximaal inzetbaar is. Dankzij een vliegende start bouwen we samen aan een sterke toekomst voor het onderwijs.

Waarom kiezen voor ons vormingstraject?

  • Gericht op praktische ondersteuning: Laat aanvangsbegeleiders zich focussen op het schooleigen begeleiden van nieuwe leerkrachten, terwijl wij de didactische en pedagogische basisvaardigheden doorgedreven binnenbrengen.
  • Op maat van de noden van de school: Wij ontwikkelen samen met jouw school een starterspakket dat perfect aansluit bij de specifieke behoeften van de startende leerkrachten (en hun begeleiders).
  • Vrijstelling voor lessen bij behalen lerarendiploma: Deelnemers aan het programma kunnen vrijstelling verkrijgen voor inhoudelijk gelijke lessen en delen van de evaluatie bij de start van de lerarenopleiding op AP.

Het programma

De drie onderdelen kunnen afzonderlijk of apart worden ingepland om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de lopende aanvangsbegeleiding en noden van de startende leerkrachten. Elk onderdeel neemt een dagdeel in beslag. 

Focus 1: De basis van een goede les

Hier wordt stilgestaan bij de basisprincipes van een goede les: beginsituatie bepalen, doelgerichtheid, werkvormen, constructive alignment en evaluatie. In de sessie wordt gebruik gemaakt van concrete materialen uit de school zelf.

Focus 2: De basis van een sterk klasmanagement

In deze tweede focus wordt dieper ingegaan op het creëren van een werkbaar klasklimaat, het begrijpen en ondervangen van ongunstig gedrag en gericht ingrijpen om het klasklimaat te herstellen. Op vraag van de startende leerkracht kan extra gefocust worden op klasmanagement in de grootstedelijke context of klasmanagement dat zwaar onder druk komt te staan.

Focus 3: Naar een veerkrachtige carrière in het onderwijs

De loopbaan van de startende leerkracht staat hier centraal. Er wordt in deze sessie nadruk gelegd op de inhoudelijke en juridische mogelijkheden en uitdagingen van het lerarendiploma. Ook wordt er gekeken hoe de administratieve last van startende leerkrachten (onder meer door gebruik van basis AI) kan verkleind worden. Praktische tips and tricks worden gedeeld in verband met draag- en veerkracht. 

Neem contact op


Interesse in dit aanbod? Neem contact op met jan.schoenmakers@ap.be met vermelding van de gewenste dag (of dagen) dat de vorming doorgaat en focus (1,2 en/of 3). Op zich is er geen minimum aantal deelnemers, maar vanaf vijf lijkt het meest zinvol. Een maximum is er niet.