Overslaan en naar de inhoud gaan

AP draagt sterk leesbeleid op school hoog in het vaandel

Iris Vansteelandt lector en onderzoeker AP Hogeschool UGent 2

Al voor het derde jaar op rij behoort één van de AP-alumni van de lerarenopleiding Lager Onderwijs tot de laureaten van de wedstrijd ‘Beste Boekenjuf/meester’. Tegelijkertijd ijvert AP Hogeschool voor een sterk uitgewerkt leesbeleid als grote meerwaarde in het onderwijs.

Dagelijks lezen

Een grote waardering voor leraren die sterk inzetten op leesbeleid en werken met kinderboeken in hun klas, dat is waar de wedstrijd van de Vlaamse Overheid voor Beste Boekenjuf of Boekenmeester om draait. Al drie jaar op rij zijn AP-alumni studenten laureaten:

  • Margot Bouchery (alumnus Lager Onderwijs, nu leerkracht bij ‘de Kosmos’): 2019
  • Elien Van den Berg (alumnus Lager Onderwijs, nu leerkracht bij ‘de Gele Ballon’): 2020
  • Hannes Peiffer (alumnus Lager Onderwijs Flextraject, nu leerkracht in ‘de Mozaïek’): 2021

Dagelijks lezen, vrij lezen, voorlezen: ik vind dat echt het alfa en omega van onderwijs.
Hannes Peiffer – Laureaat Beste Boekenjuf/meester 2021

Alle drie alumni die een sterke leeskracht zijn. Ze vertellen jou hun verhaal in de publicaties van Vlaanderen Onderwijs & Vorming (doorklikken op hun naam), maar ook vind je er tips & tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

Duurzaam leesbeleid

Bovendien voert AP tal van praktijkgerichte onderzoeken uit om zo een sterk uitgewerkt leesbeleid te ontwikkelen.
Iris Vansteelandt, lerarenopleider en onderzoeker bij AP, is als vrijwillig postdoctoraal medewerker verbonden aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van UGent.

In onderstaande video geeft Iris tips hoe je van elke leerling een gemotiveerde en vaardige lezer kan maken.
 

 

Lector Iris zette ook de vier bouwstenen van een sterk leesonderwijs mee op, die recent in onderwijsmagazine Klasse verschenen. 

Een duurzaam leesbeleid zorgt voor een enorm grote meerwaarde in ons huidige onderwijs. Zo zijn Iris en collega Nele Martens betrokken bij het gratis professionaliseringstraject PRO LEZEN, dat AP heeft uitgerold in samenwerking met Odisee Hogeschool en Iedereen leest. Dit traject geeft 24 basisscholen de kans om hun leesonderwijs te versterken en biedt begeleiding op maat aan om onderstaande doelstellingen te realiseren.

  • Als schoolteam inzichten verwerven in de bouwstenen van een duurzaam leesbeleid;
  • Werk maken van sterk leesonderwijs gestoeld op een duurzaam leesbeleid in elke klas en op hun school;
  • Als schoolteam het belang onderschrijven van een duurzaam leesbeleid om het leesbegrip, de leestechniek, het leesgedrag én de leesmotivatie van de leerlingen te versterken;
  • Samenwerking met een breed leesnetwerk (andere scholen, de bibliotheek, leesbevorderingsorganisaties …) verstevigen en optimaliseren;
  • Lezen een duidelijke plaats geven in de volledige schoolwerking wat leidt tot een zichtbaar sterk leesonderwijs op leerling-, klas- en schoolniveau.

Indien je graag meer informatie wenst over leesbeleid in het onderwijs, kan je altijd contact opnemen met iris.vansteelandt@ap.be

Gerelateerde artikels