Meer dan 150 studenten Grafische en Digitale Media van de AP Hogeschool en de Arteveldehogeschool namen recent deel aan een ontwerpwedstrijd. De opdracht? Ontwerp een originele poster rond het thema ‘Touch’. De wedstrijd werd al voor de derde keer georganiseerd door Igepa en The Navigator Company, allebei bedrijven uit de printsector.
De geselecteerde posters worden gebruikt worden om een echte expo aan te kondigen. Deze zal omwille van corona volledig virtueel plaatsvinden. Alle 50 geselecteerde studenten ontvingen hun poster ook op Soporset papier, dat geproduceerd wordt door The Navigator Company.
Daarnaast kregen drie laureaten van beide hogescholen ook een mooie prijs én de eer om hun poster te exposeren in de ontvangstruimte van Igepa. Elias Jansen (AP Hogeschool) behaalde zilver met zijn inzending. Zoe Bosquet en Emma Vanderhaegen (Arteveledehogeschool) kaapten de eerste en derde plaats weg.
AP-student Elias Jansen over zijn deelname
Hoe heb jij het thema Touch ingevuld?
“Ik heb Touch gelinkt met het feit dat dit begrip in 2020 een heel andere connotatie heeft gekregen. In 2020 was elkaar aanraken plots verboden. Dit heb ik dan ook in de titel verwerkt: 'don’t touch each other'".
Heb je lang moeten nadenken over jouw concept?
“Het duurde wel even voordat ik op het idee kwam. Het doel van mijn poster was om het onderwerp op een visueel aantrekkelijke manier te vertalen, want sommige mensen kunnen het woord 'corona' niet meer horen. Eerst had ik vlakken papier op elkaar gelegd en met graffiti bespoten, zodat er vormen tevoorschijn kwamen. Vervolgens kwam ik op het idee om de pijlen te linken met de social distancing regel (min 1,5 m afstand) en dit ook te verwerken in mijn typografie.”
Wat vond je van deze opdracht?
“De kans om met nieuwe dingen te experimenteren. Ik had al jaren spuitbussen liggen, dus dit was een ideaal moment om hier eens iets mee te doen.”
Maak je ook in je vrije tijd posterontwerpen?
“Hiervoor hadden we al eens de opdracht gekregen om een filmposter te ontwerpen. Dat lag me ook enorm goed naar mijn gevoel. Na de wedstrijd ben ik posters beginnen ontwerpen in mijn vrije tijd, omdat het bij mij leuke emoties oproept.”
Heb jij veel reacties gekregen op jouw poster?
“Best wel: mijn directe omgeving was enorm trots op mij. Het geeft enorm veel voldoening om waardering te krijgen voor je werk.”
Ook benieuwd naar alle geselecteerde posters?
Breng dan zeker een bezoekje aan de virtuele expo: www.soporsetpostercontest.com