Van 10 tot 20 maart 2019 zijn de stad Antwerpen en AP gastheer van Genius, een strategisch samenwerkingsproject dat kadert in het EU-programma Erasmus+. Een delegatie van een vijftigtal studenten en docenten is uit alle uithoeken van Europa afgezakt naar Antwerpen. Hier werken ze aan mobile gamified apps die ingezet kunnen worden bij de promotiewerking van de stad Antwerpen.
Genius is een Europees multidisciplinair partnerproject dat eind 2017 gelanceerd werd in het Poolse Lodz. Na de succesvolle vorige editie in het Finse Pietarsaari valt Antwerpen ditmaal de eer te beurt om het event te hosten. Op de state-of-the-art campussen op Spoor Noord mag AP tien dagen lang studenten en docenten verwelkomen van
- Uniwersytet Łódzki (Łódź, Polen)
- Centria Ammattikorkeakoulu (Kokkola, Finland)
- Dundalk Institute of Technology (Dundalk, Ierland)
- Instituto Superior Politécnico Gaya (ISPGAYA) (Porto, Portugal)
Rode draad doorheen het Genius-project is GGULIVRR oftewel Generic Game for Ubiquitous Learning in an Interactive Virtual and Real Reality. In een notendop betekent het dat studenten apps ontwikkelen waarbij spelmechanismen (beloningen, rankings, uitdagingen ...) worden toegepast in een alledaagse context om zo een positieve en langdurige gedragsverandering te stimuleren.
I like to move it, move it
Tijdens deze Antwerpse editie gaan de Genius-deelnemers aan de slag met een briefing van de stad Antwerpen die stelt dat 30 procent van de Antwerpenaren niet of nauwelijks aan voldoende lichaamsbeweging doet. Aan de studenten dus de taak om in multidisciplinaire teams apps te creëren die ingezet kunnen worden om inwoners van de stad Antwerpen op een ludieke manier aan het bewegen te krijgen.
De Portugese David Póvoas studeert Elektrotechniek aan ISPGAYA en neemt voor de eerste keer deel aan Genius. "Het is een nieuwe, maar fijne ervaring. Ik ben erg onder de indruk van de infrastructuur in de stad en de hogeschool." Samen met zijn team brainstormt hij rond een competitie-app om studenten meer aan het fietsen en wandelen te krijgen. "Met onze app kunnen studenten elkaar uitdagen en proberen te overtroeven. Dat spreekt veel jongeren aan. Hun scores worden gerangschikt en we zoeken nog naar bijpassende beloningen."
Een van de lucky few die AP mag vertegenwoordigen is derdejaarsstudente Ergotherapie Emily Heyndrickx. Zij werkt met haar team aan een navigatie-app die lichaamsbeweging met gezonde voeding combineert. "Met onze app mikken wij op zowel studenten als kantoormensen, want beiden brengen een groot deel van de dag al zittend door. Onze app toont gezonde restaurants die op minstens 1 km loopafstand liggen. Een stappenteller registreert je inspanning en eenmaal ter plaatse kunnen bezoekers via de app een beloning verzilveren."
Teamwork makes the dream work
Hoewel mobile gamified apps centraal staan, focust Genius op veel meer dan alleen maar technische skills trainen. Tijdens de tiendaagse projectweek moeten studenten onder meer een businessplan opstellen, presentaties in elkaar boksen en schaven ze ook hun Engels en timemanagement bij.
"Teamwork speelt een belangrijke rol", aldus mentor Johanna Hautamäki die Service Design doceert aan het Finse Centria Ammattikorkeakoulu. "Studenten hebben zelf groepjes gevormd waarbij elk lid een andere nationaliteit en studieachtergrond heeft. Goede communicatie is dus van essentieel belang. Om hun project tot een succesvol einde te brengen, moeten de studenten grensoverschrijdend samenwerken. Dat zal ook in hun latere loopbaan van pas komen, want dit soort scenario's zijn ook op de arbeidsmarkt dagelijkse realiteit."
Dat beaamt ook AP-studente Emily: "Als studente Ergotherapie ben ik zowat de enige met een profiel in de gezondheidszorg. Het is jammer dat ik geen collega's uit de zorg heb, maar dat maakt het net een uitdaging. Voor mij is apps creëren geen dagelijkse kost, maar ik leer enorm veel bij en vind het heel interessant om de buitenlandse studenten te leren kennen."
Van droom naar werkelijkheid
De Antwerpse editie van Genius wordt dinsdagmiddag 19 maart afgesloten met een presentatiemoment voor het publiek in GATE15. Die middag zullen de studententeams hun prototypes voorstellen aan afgevaardigden van het hoger onderwijs, de stad Antwerpen en het bedrijfsleven. Een aanpak die in het verleden al succesvol is gebleken, want tijdens vorige edities werden sommige studentenconcepten al opgepikt om verder te commercialiseren.
Na afloop keren de mentors en studenten huiswaarts met tal van nieuwe knowhow, vrienden en herinneringen. Dan is het opnieuw reikhalzend uitkijken naar de volgende editie van Genius die in 2020 in het Portugese Porto zal plaatsvinden.