Circulaire of kringloopeconomie toegankelijker maken voor het grote publiek: dat is het doel van het Antwerpse project ‘Circulair Zuid’. In het kader hiervan lanceerde Kringwinkel Antwerpen alvast Circuit, een uniek ontmoetingscentrum in de wijk Nieuw Zuid. Dit moet een heuse DIY-hub worden waar plek is voor huis-, tuin- en keukenateliers, workshops, repair café's en een materialenbib voor buurtbewoners.
Onze studenten Grafische en Digitale Media kregen de opdracht om campagnes uit te werken die fysieke awareness, gedragsverandering en participatie rond het project Circulair Zuid kunnen stimuleren. De afgeronde projecten stelden ze op dinsdag 17 december voor aan hun medestudenten, docenten en externe klanten. Wij spraken met drie groepjes.
Foto's: © Tim Stoops
Geef milieu een Z'tje
Esra Varol, Robbe Van Raemdonck, Leen Van Looy en Shauny Van Cleemput kozen met hun project 'Geef milieu een z'je' resoluut voor bewustmaking in het straatbeeld. Niet met een standaard poster, maar via een heuse pop-upinstallatie gemaakt uit containers.
Leen: "De promotie voor Circulair Zuid zou vooral plaatsvinden in de wijk het Zuid. Dat is een kunstbuurt, dus dan mag je al eens uitpakken met iets gedurfds. Daarom ontwierpen we een installatie in de vorm van een Z, die op verschillende locaties in de stad neergezet kan worden. In deze container is er ruimte voor interactieve schermen met info over ecologisch leven en een inschrijvingslink voor het project Circulair Zuid. Aan de buitenkant bevinden zich ook nog een reclamepaneel, een selfiemuur en lockers om je elektronica te herladen aan de hand van groene energie."
Esra: "We wilden graag afstappen van het geitenwollensokkenimago dat nog te vaak rond ecologie hangt. De communicatie rond Circulair Zuid moet hip zijn en jonge mensen aantrekken."
Circulife
Het team van Stien Adriaenssens, Andreas Baert, Emily Borghys en Noa Claes focuste zich op gedragsverandering. Ze ontwikkelden een app-prototype waarmee jongeren aangezet worden om ecologisch te handelen.
"Met de app Circulife schotelen we jongeren uitdagingen voor, zoals bijvoorbeeld een week lang koken met producten die niet in plastiek verpakt zijn of kleren die je niet meer draagt naar de kringwinkel brengen. De app Circulife is gekoppeld aan Circulive: een container waar influencers filmpjes kunnen maken over de uitdagingen."
In aanvang wilde het team een bucketlist maken, maar na enig onderzoek bleek een app met uitdagingen een betere keuze."Een bucketlist heeft een negatievere connotatie: zodra je iets afvinkt, lijkt het alsof je er niet meer naar hoeft om te kijken. Bij uitdagingen hebben mensen meer het gevoel: hier heb ik iets nieuws geleerd, en dat neem ik ook mee.", aldus Emily.
Docent Marijke De Bie: "Doorheen het project zijn onze studenten intensief begeleid. Er ging een onderzoeksfase aan vooraf en de studenten moesten hun product op verschillende tijdstippen aftoetsen aan de doelgroep. Zo konden ze een weloverwogen keuze maken."
Survive the Future
Lauren Gys, Dorien Wuyts, Yessin Lathib en Arno Lacroix gooiden het over een andere boeg. Zij ontwierpen een experience room met de naam 'Survive the future'.
Dorien: "Onze experience room is een variant op de escape room: je voert ook hier kleine opdrachtjes uit om te 'ontsnappen', maar de focus ligt toch vooral op meemaken en voelen. In onze experience room kunnen mensen mogelijke doemscenario's ervaren die ons te wachten staan als we onze vervuilende gewoontes niet opgeven."
Yessin: "In één van de kamers zie je bijvoorbeeld een soort ballenbad van plastic afval, waar je stikkende dieren uit moet redden. In een andere kamer krijg je een oog- en mondmasker op, zodat het lijkt alsof je niets kan voelen en zien door alle smog. Wij hopen door het shockeffect onze boodschap te kunnen overbrengen."
De cirkel is rond
Docenten Marijke De Bie, Tim Stoops en Marlies Deforche kijken tevreden terug op het project. Marijke De Bie: "Dertien weken geleden kregen studenten hier in Plein Publiek hun eerste briefing. Nu ze hier met hun afgewerkt product staan, is de cirkel letterlijk rond."
Het project is alvast ook een mooi voorproefje van het vernieuwde curriculum dat vanaf volgend academiejaar uitgerold wordt. "Vanaf volgend academiejaar zullen we nog meer focussen op projectgestuurd werken. Hierbij starten de studenten vanuit een project, en van daaruit wordt de theorie aangeleerd. Ze zullen ook aan de slag gaan voor echte klanten, zoals bijvoorbeeld de Stad Antwerpen - al kunnen ze natuurlijk op voldoende ondersteuning en begeleiding van de docenten rekenen. Tijdens dit onderzoeksproject hebben we deze nieuwe manier van werken al eens kunnen uittesten - mét succes!”