Lies begon in 2016 terug met studeren na vijf jaar werken en reizen. De stap om terug te beginnen was erg groot, maar door de juiste begeleiding leek het wel vanzelf te gaan. Nu zit ze in haar tweede jaar van de lerarenopleiding Secundair Onderwijs met vakkencombinatie PAV en Aardrijkskunde, en is ze tevreden met haar opleiding.
Lies begon meteen na het middelbaar aan een lerarenopleiding. Ze had op het middelbaar last gehad van paniekaanvallen en faalangst, maar dat jaar werd het erger. “Ik had nood aan begeleiding op school, wat hulp met plannen en studeren maar die kreeg ik niet. Ik voelde me toen heel erg in de steek gelaten en ben na het eerste jaar gestopt omdat ik dacht dat studeren niets voor mij was.
Nieuwe kans
Na vijf jaar werken en reizen wou Lies toch graag terug naar school, een diploma halen. “Die vijf jaar heb ik hard gewerkt en veel geleerd, maar toch miste ik ook wel stabiliteit. Ik werkte in de horeca, het was leuk maar ook heel vermoeiend. Niet iets wat ik voor de rest van mijn leven zou kunnen doen. Ik besloot dus toch terug te gaan studeren.”
Grote stap
Vorig jaar hervatte ze haar studies lerarenopleiding aan de AP Hogeschool. “De stap om terug te gaan studeren was wel heel groot, maar ik ben heel blij dat ik hem genomen heb. Ik ben zo goed begeleid hier op school. De studiebegeleiding heeft de tijd genomen om meerdere keren met mij af te spreken en mee te blijven puzzelen aan mijn traject. Door hen had ik het gevoel dat gaan studeren iets gemakkelijks was, het hoefde niet altijd zo stressvol te zijn.
Mogelijkheden
“Ik ben heel dankbaar voor de begeleiding op school, maar ook de kansen die ik en mijn medeleerlingen hier krijg. Ik ben vorige zomer op een internationaal project kunnen beginnen waardoor ik een maand mocht gaan lesgeven in China op een zomerkamp. Dat was één van de leukste momenten uit mijn leven, ik heb al veel gereisd maar dit was echt een ervaring. Ik hoop in het derde jaar nog op Erasmus te gaan en buitenlandse stage. Uit internationale ervaringen lijk je het meest te leren”
Artikel geschreven door Emma Dillen, student Journalistiek.