Jongeren scrollen en swipen er online op los. Maar een oer klassieke krant? Lezen ze die nog wel? Hoe maak je nieuws opnieuw boeiend voor de altijd verbonden Gen Z’ers? Dat was dé challenge tijdens de vijfdaagse Maker Week, een innovatiesprint tussen AP en Mediahuis, het bedrijf achter grote kleppers als Het Nieuwsblad en De Standaard.
AP-studenten van IT en Journalistiek werkten hiervoor samen met de experts van Mediahuis. Ze doken in de wereld van jongerennieuws en zochten naar verrassende perspectieven. Het resultaat? Vijf coole prototypes van mediaproducten die Gen Z hopelijk aan het lezen krijgt.
Jounalistiek 2.0
“Onze lezers zijn vooral oudere mensen,” vertelt Liesbeth Nizet, Head of Future Audiences Monetization van Mediahuis. “De jongere generatie leest minder vaak nieuws, en dat is een probleem.” “Het was ontzettend waardevol om samen te werken met studenten over hoe nieuwsmedia beter kunnen aansluiten bij hun leefwereld. Het houdt ons als mediabedrijf met beide voeten op de grond, maar opent tegelijk nieuwe mogelijkheden en kansen voor de journalistiek.”
Ook innovatiemanager Heino Schaght van Mediahuis is blij met het project: “Het was fijn om te zien hoe studenten journalistiek en IT samenwerkten met Mediahuis-experts. Studenten kijken gewoonweg anders naar dingen dan wij. Hun ideeën, gecombineerd met een open innovatiebenadering, hebben ons heel wat nieuwe inzichten opgeleverd.”
Samenwerken = leren van elkaar
Voor onze AP'ers was de samenwerking een echte eyeopener. Noem het niet zomaar een schoolproject, maar een kans om mee te bouwen aan ideeën voor de toekomst van media. Hakim Ghanoudi (20), student IT, blikt terug: “Het was een leerrijke ervaring, aangezien het vak- en richting overschrijdend was.” Ook Martina dos Reis Montrond Salgado (21), student Journalistiek, is enthousiast: “Het was een onverwachte samenwerking tussen twee zeer verschillende richtingen. Een supertof project waar ik zeker aan zou willen verder werken!”
Volgens Harold van der Kraan, opleidingshoofd van de opleidingen Journalistiek en Communicatie, is dit pas het begin: “Als opleiding Journalistiek kunnen we deze interdisciplinaire week alleen maar toejuichen. Studenten IT en Journalistiek hebben van elkaars expertises kunnen leren om zo tot nieuwe inzichten te komen. Zo gaat het er in het echte werkveld trouwens ook aan toe. In de toekomst willen we dus nog meer inzetten op deze vorm van kruisbestuiving.”