Dat we in tijden als deze extra voor elkaar moeten zorgen, is zeker. Femke Michiels en Daniël van Kaam, twee studenten van de bacheloropleiding Communicatiemanagement , weten dat maar al te goed. Zij dragen hun steentje bij door mee te helpen aan de ‘Pink Duck Race’, een initiatief ten voordele van Think Pink Europe. Femke en Daniel geven een woordje uitleg.
Wat is de Pink Duck Race?
De Pink Duck Race is een initiatief om geld in te zamelen voor Think Pink Europe, een organisatie die vecht tegen borstkanker. Doel is om op 13 december duizenden roze badeendjes te water te laten in een rivier, op een geheime locatie in België. Het eendje die als eerst over de finishline gaat, wint een prijs ter waarde van 5.000 euro.
Hoe zijn jullie in contact gekomen met dit project?
Dankzij het keuzevak ZAP ‘Zelfstandig Aangemaakt Profiel’ zijn we in contact gekomen met Kris Schoeters van Heat International, het bureau dat verantwoordelijk is voor de hele organisatie. ZAP is een opleidingsonderdeel, waarbij je zelfstandig 78 uur kan meewerken aan projecten voor één of meerdere externe opdrachtgevers. Een waardevol opleidingsonderdeel om verschillende redenen. We staan met beide voeten in de praktijk én het staat voor een equivalent van 3 studiepunten, wat uiteraard mooi meegenomen is. Toen we vernamen dat er studenten gezocht werden voor de Pink Duck Race, was de keuze snel gemaakt en hebben we onze kandidatuur gesteld. Vooral omdat we op persoonlijk vlak een link hebben met dit onderwerp.
Wat motiveert jullie zo sterk om een steentje bij te dragen?
Femke getuigt: “Drie maanden geleden heb ik het spijtige nieuws gekregen dat er bij mijn mama borstkanker is vastgesteld. Hiervoor kende ik Think Pink al omdat ik in Bonheiden woon, de gemeente van Think Pink. Door de diagnose van mijn mama ben ik mij meer gaan verdiepen in de ziekte en besefte ik dat Think Pink zeer veel doet voor mensen met borstkanker. Dit project is dus op verschillende vlakken heel belangrijk voor mij.” Ook Daniel heeft zo zijn reden: "Zowel mijn familie als naaste omgeving is bekend met borstkanker. Gelukkig is dit altijd goed afgelopen, maar het laat wel zijn sporen na. Toen ik hoorde van de Pink Duck Race wist ik dat dit project mij op het lijf geschreven was.”
Wat is jullie rol in deze opdracht?
Onze taak is om de jongeren en vooral de studenten aan te spreken en bewust te maken van hoe belangrijk dit initiatief is. We willen ze sensibiliseren en overtuigen om Think Pink te steunen. Hiervoor gebruiken wij de Instagram pagina pinkduckracebystudents. Op dit kanaal delen we tips & tricks over hoe je borstkanker kan herkennen en vermijden. Denk bijvoorbeeld aan tips rond beweging en voeding.
Verder zijn we medeverantwoordelijke voor de organisatie zelf. Zo helpen we bijvoorbeeld mee om alle eendjes op de locaties te krijgen en goed te zetten om daarna een video te maken van een concert met Koen Wauters, tesamen met alle roze eendjes.
Wat is de meerwaarde van dit project? Wat denken jullie bij te leren?
De meerwaarde is om een goed doel te helpen. Wij leren hier meerdere dingen uit. Vooral hoe je externe bedrijven/personen hierover moet aanspreken. Maar ook dat een campagne uitwerken niet meteen een groot budget vergt. We worden uitgedaagd om zo creatief mogelijk te zijn om studenten aan te trekken om onze content te bekijken, aangezien wij geen budget hebben om bijvoorbeeld betaalde advertenties te gebruiken.
Welke opgedane kennis uit jullie opleiding kan je nu toepassen in de praktijk?
We hebben al heel veel theoretische kennis kunnen toepassen, zoals Nederlands, fotografie, projectmanagement en digital skills. Ook onze kennis met Adobe programma’s komt goed van pas. Het project is de kroon op het werk.
Hoe sensibiliseren jullie jongeren om een eendje te adopteren?
Aangezien wij zelf nog studenten zijn is het al makkelijker om deze doelgroep te bereiken. We creëren studentgerichte content in combinatie met harde cijfers om studenten te laten beseffen dat borstkanker geen “ver van mijn bed show” is. Bovendien maken wij ook gebruik van de gevolgen van corona. Vandaag de dag zijn er geen feestjes, dus het geld dat ze normaal in hun studentenleven spenderen kunnen ze evengoed gebruiken om een eendje te adopteren.
Zouden jullie andere (toekomstige) studenten adviseren om mee te helpen aan buitenschoolse projecten?
Wij zouden andere studenten dit zeker adviseren om te doen. Het is een grote troef als je al ervaring hebt in je vakgebied tijdens je schoolcarrière. Bovendien staat het goed op je cv en je legt al connecties die later nog van pas kunnen komen.
Waarom hebben jullie destijds voor Communicatiemanagement gekozen?
Femke: “Ik koos voor Communicatie door mijn interesse in mode, maar de praktijk hiervan was toch niet mijn ding. Toen ik hoorde over deze richting werd ik meteen enthousiast. Het is een zeer brede richting waardoor ik nog altijd in de modesector terecht kan als ik dat zou willen na deze studie.”
Daniël: “Als kind presenteerde ik altijd al graag voor een grote groep. Na mijn GIP in het middelbaar was ik overtuigd door de jury om communicatiemanagement te gaan studeren. Na verschillende gesprekken kwam ik uit bij AP Hogeschool.”
Hebben jullie een toekomstdroom?
We willen beiden een job waarvoor we ’s ochtends met alle plezier uit bed komen. Een job dat steeds interessant en leerrijk blijft zou ideaal zijn.
Wil ook jij een steentje bijdragen? Op www.pinkduckrace.com kan je een eendje adopteren voor 5 euro. De opbrengst gaat integraal naar Think Pink Europe.