Drie studenten blikken terug op hun eerste jaar in de bachelor Orthopedagogie. Hoe startten ze aan de opleiding? Wat liep er vlot, en waar lagen de struikelblokken? Studente Margot had niet veel moeite met haar studiekeuze. Maar welke richting ze precies uit wil met haar diploma staat nog niet vast.
Steentje bijdragen
Ik koos voor de bacheloropleiding Orthopedagogie omdat ik zin heb in een job later met veel sociaal contact. Mijn steentje bijdragen aan de maatschappij door 'zwakkeren' te helpen … ja dat zag ik zeker zitten. Ik weet nu nog niet met welke doelgroep of specialisatie ik precies verder wil, maar daarom is Ortho net de perfecte opleiding. Je kan er ontzettend veel kanten mee uit.
Antwerpen sprak me als studentenstad onmiddellijk aan. Ik was zeker dat ik me hier thuis zou voelen. En nadat ik een infodag had bezocht, was ik helemaal overtuigd. Ik kreeg alle tijd om vragen te stellen en de sfeer was erg familiaal. Ik wist eigenlijk meteen: hier wil ik verder studeren.
Niet alleen naar de aula
Ik heb in de opleiding meteen een aantal vriendinnen gemaakt. Voor de lessen van start gaan krijg je namelijk als nieuwkomer een rondleiding in de campus door tweedejaars, en doe je een soort van teambuilding met je klasgroep. Perfect om elkaar te leren kennen. Ik was erg blij dat ik de eerste echte lesdag niet alleen de aula in moest lopen.
Ook na die introductie heb je als eerstejaars veel contact met de studenten uit het tweede jaar. Iedereen binnen de opleiding krijgt een oudere student als coach toegewezen, waarbij je terecht kan met vragen, bezorgdheden, obstakels … maar je leert elkaar ook gewoon goed kennen. Achteraf gezien heb ik aan deze steun erg veel gehad.
Disney en speeddaten
Het eerste jaar is een goede afwisseling van meer theoretische hoorcolleges in de aula en praktijkvakken in kleinere groep. Je komt ook al snel in aanraking met het werkveld. Een enorm leuke ervaring vond ik bijvoorbeeld het ‘verplichte’ vrijwilligerswerk. Zo werkten we met een aantal klasgenoten mee op een fuif in Disney-thema voor volwassenen met een beperking. Opvoeders, gasten, studenten … uren hebben we ons uitgeleefd op de dansvloer, super! Ik had mezelf dit niet snel zien doen, maar zo’n projecten halen het beste in je naar boven.
Een ander onderdeel dat er voor mij uitsprong, was rAPklap. Je nodigt dan een grootouder, of oudere persoon, uit op de campus om te komen speeddaten met je medestudenten. Dat was een ongelooflijke ervaring, zowel voor studenten als grootouders. Mijn oma praat er maanden later nog over. En de verhalen en ervaringen die wij te horen kregen … die zijn echt onvergetelijk.
Wat verder?
Ik zie mij na de opleiding zowel verder studeren als gaan werken. Qua vervolgstudies hou ik voorlopig nog een aantal opties open, misschien een lerarenopleiding of een masteropleiding Pedagogie of Psychologie. Of ik ga gewoon onmiddellijk naar het werkveld. Waar dat dan precies zal zijn, weet ik nu echt nog niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat na al die verschillende vakken, stages en projecten wel duidelijk zal worden.
Als je nog twijfelt over de opleiding Orthopedagogie zou ik zeggen: doen! Het mooiste is dat je zó veel bijleert, niet alleen over anderen, maar ook over jezelf.
Zelf zin om aan de opleiding Orthopedagogie te starten? Kom zeker eens kennismaken op een infomoment.