In november hield de opleiding Grafische en Digitale Media twee internationale projectweken. Tijdens de eerste kwamen gastlectoren uit Nederland en Spanje naar België, en trokken studenten naar Nederland voor enkele projectjes. Tijdens de tweede week mochten er dan weer vijftien studenten in Barcelona een rebranding uitvoeren voor een mediabedrijf.
Op maandag 6 november stonden gastlectoren uit Nederland en Spanje klaar op Campus Spoor Noord – Ellermanstraat om de studenten Grafische en Digitale Media te briefen en doorheen de week te begeleiden. Op de laatste dag van de week werden de studenten namelijk terug verwacht om een presentatie van hun project te geven.
De studenten die samenwerkten met de Haagse Hogeschool trokken twee dagen naar Dan Haag om er aan een project te werken om het wachten tijdens treinreizen te veraangenamen. In samenwerking met Mattmo Design Agency ontdekten andere studenten in Amsterdam dan weer verschillende manieren waarop je een voormalig industrieterrein kan rebranden en opnieuw deel laten uitmaken van de stadsontwikkeling.
A-TYPISCH
In eigen land konden enkele groepjes dan weer onder begeleiding van buitenlandse lectoren de branding van A-typisch Antwerpen onder de loep nemen, en deze vergelijken met succesvolle campagnes uit het binnen- en buitenland. Anderen verdiepten zich dan weer in transmedia storytelling, waarmee je een verhaal doorheen de tijd en overheen verschillende mediaplatformen vertelt.
Om de gastlectoren kennis te laten maken met Antwerpen en Belgisch bier werd er donderdag een uitstap naar brouwerij de Koninck gemaakt. Een interessante invalshoek omwille van de herbestemming van de vroegere brouwerijsite en de sterk visuele/grafische aanpak van de rondleiding en focus op branding.
REBRANDING IN BARCELONA
Tijdens de tweede internationale projectweek trokken 15 studenten en twee lectoren richting Barcelona om er op de campus van L’IDEM Hogeschool te werken aan een project voor Barcinno. Dat is een samenwerkingsplatform dat het nieuws, kennis en evenementen uit de innovatie- en startupwereld van Barcelona naar buiten brengt.
De opdracht bestond uit een volledige rebranding van het platform Barcinno. Daarnaast moest er ook een nieuw logo ontworpen worden voor PR- en Communicatiebedrijf Barcinno Media. Wat het ook werd, de rebranding moest wel Barcelona aanvoelen en de sfeer van de Catalaanse hoofdstad uitademen. En dat is erg goed gelukt: na een week keihard werken toonde de klant zich erg tevreden met het uiteindelijke resultaat.
De grootste aanpassingen waren trouwens niet op het vlak van samenwerking, maar op het vlak van cultuur. “Vooral tijdens onze verplaatsing naar Barcelona was het stevig aanpassen geblazen. Al was het maar omdat de lunch ergens half de namiddag pas ter sprake kon komen”, zo konden we optekenen.