De wereld van IT is boeiend, vernieuwend en uitdagend. Maar hoe gaat het er nu echt aan toe in een IT-opleiding? We laten studenten zelf aan het woord. Hoe ervaren ze studeren bij AP? Wat komt er allemaal bij kijken? Hoe begin aan je een project? Wat zijn goede tips? Hier kom je het allemaal te weten.
Arafa Yoncalik is tweedejaars in de bachelor Elektronica-ICT. Hij ontwikkelde het spel COVID 20 als eindproject 3D-programming.
Waarom heb jij gekozen voor een IT-opleiding?
Laten we zeggen dat het in mijn bloed zit. Mijn vader is ook IT’er en wou liever niet dat ik IT’er werd omdat hij het altijd wat stresserend vond. Uiteindelijk was dit toch waar het lot me bracht.
Wat heb jij in het middelbaar gevolgd?
“With every failure comes succes” heb ik de laatste jaren wel beleefd. Na een slecht eindresultaat in het derde middelbaar kwam ik in het Atheneum van Schoten terecht. Daar koos ik voor Industriële Wetenschappen en Industriële ICT. Uiteindelijk is mijn liefde voor IT daar ontstaan. Ik heb er een tof traject afgelegd en tijdens mijn proclamatie won ik zelfs de prijs Beste student Industriële ICT. Na het Atheneum was een bachelor Elektronica-ICT voor mij de volgende logische stap, omdat de vakken mij het meest aanspraken en het dichtst bij mijn interesses lagen.
Heb je bepaalde skills nodig voor een IT-opleiding?
Ik denk niet dat je iets bijzonders moet kunnen. Volgens mij is het doel van de opleiding juist om er zelf voor te zorgen dat je goed kan worden in alle opleidingsonderdelen. Volgens mij is interesse en discipline wel een must. Deze boost je doorzettingsvermogen waardoor je het traject met plezier doorloopt.
Eerlijk gezegd zal ik mezelf nooit echt goed vinden in een onderdeel van deze opleiding of de IT-sector. Technologie verandert dagelijks en tegen de tijd dat je een bepaald onderwerp onder de knie hebt, kan het alweer verouderd zijn. Ik probeer altijd mijn kennis te verdiepen als voorbereiding op de toekomst.
Wat maakt deze opleiding voor jou zo boeiend?
Het meest interessante voor mij blijft toch wel de variaties in technieken en opkomende technologieën die we zien. In twee jaar tijd heb ik al een handvol nieuwe vaardigheden geleerd en kan ik zelf applicaties ontwikkelen.
Ik vind het tof als we een uitdagende, creatieve opdracht krijgen. Het leukste is dat je in competitie met je medestudenten aan een project kunt werken. Zo leer je bij de eindpresentatie hoe andere studenten het hebben aangepakt en wat hun perspectief was op het project. Hier leert iedereen uit, wat een mooie ervaring oplevert.
Je ontwikkelde het 3D-spel COVID 20. Hoe ben je te werk gegaan?
Voor het opleidingsonderdeel 3D Game Programming hebben we als eindproject de opdracht gekregen om een 3D spel te ontwikkelen, gebaseerd op het Unity platform. Hierbij gebruikten we alles uit de lessen en voegden we extra features toe die die we zelf ontdekt of opgezocht hadden.
Ik speel zelf niet veel games, dus was het voor mij bij de start wat zoeken. We moesten in een Excel-bestand eerst onze groepsnaam toevoegen. Ik weet niet waarom, maar in volle coronacrisis koos ik voor COVID-20. Deze groepsnaam bracht me op het idee om een spel te ontwikkelen met het virus als hoofdpersonage. De obstakels tijdens de levels zijn het menselijke lichaam en immuunsysteem. Als speler moet je dus het immuunsysteem verslaan.
Welke obstakels moest je overwinnen?
De ontwikkeling van het spel zelf was al een uitdaging op zich. Van het oplossen van bugs in de code tot de juiste game objecten gebruiken. Het moeilijkste bleef een betekenis aan mijn spel geven en een geheel creëren dat een doorlopend en aantrekkelijk verhaal opleverde voor de speler.
Wat heb je geleerd uit dit project?
Ik heb leren werken met Unity wat een tof platform is om spelletjes te ontwikkelen. Op vlak van creativiteit en out of the box thinking heb ik echt veel bijgeleerd. Dit kan ik als een toffe ervaring meenemen voor toekomstige projecten.
Welk tips zou je geven als je een project kiest?
Denk goed na over een idee en zorg dat het jouw fantasie prikkelt. Hou rekening met een ontwerp en verhaal dat het publiek kan aanspreken. Vervolgens zou ik aanraden om inspiratie op te doen bij medestudenten of het internet. Zo begrijp je hoe zij het aanpakken. Voeg een eigen twist toe aan jouw idee en het kan je een topproject opleveren.
Heb je tot slot nog advies voor toekomstige IT-studenten?
De IT-wereld is continu in ontwikkeling: nieuwe innovaties, nieuwe platformen ... Je moet het graag doen en houden van technologie en programmeren. Gedreven en gedisciplineerd zijn is een plus. Sta open voor verandering en nieuwe kennis.