Voor het vierde jaar op rij hebben AP-studenten van verschillende opleidingen deelgenomen aan het internationale project GGULIVRR@Lodz. Elf AP-studenten van de opleidingen Elektronica-ICT en de Lerarenopleiding werden samen met studenten van vijf andere Europese instellingen ontvangen door de Poolse Universiteit van Lodz, om er in groepjes mobiele applicaties te ontwikkelen.
Half september vertrokken AP-studenten Steven De Keuster, Denny Matthijs, Koen Spallier, Hanne Everaert, Gilian Sterckx, Sander Belmans, Bart Vermeylen, Arren Van Dosselaer, Rani Van Gassen, Bryan Devolder en Fatima Tariq richting het Poolse Lodz. Daar werden ze op de plaatselijke universiteit ontvangen voor de vierde editie van GGULIVRR@Lodz, waar ze gedurende twee weken in internationale groepjes leerden samenwerken met studenten van Centria Ammattikorkeakoulu (Finland), Dundalk Institute of Technology (Ierland), Instituto Superior Politécnico Gaya (Portugal), IUT de Lens (Frankrijk), de Universiteit van Maribor (Slovenië), en uiteraard de lokale Universiteit van Lodz.
Tijdens de projectweek was het de bedoeling om in tien verschillende groepjes te werken aan de ontwikkeling van mobiele contextuele games. Op die manier kunnen ze niet enkel hun technische competenties te ontwikkelen, maar leren ze ook te zoeken naar onconventionele ideeën en niet voor de hand liggende technologische oplossingen. Daarnaast konden de studenten deelnemen aan workshops om hun communicatievaardigheden uit te breiden, net als hun skills rond tijdsmanagement.
Op 19 oktober werden de uiteindelijke presentaties van de studententeams uitvoerig bekeken en beoordeeld. De tien concepten toonden de creativiteit van de verschillende teams, en toonde daarnaast hoe de academische wereld van Lodz de stad – die het project financieel steunt - kan helpen promoten aan de hand van mobiele applicaties. De interesse van aanwezige vertegenwoordigers van IT-bedrijven werd gewekt door twee van de concepten, en er wordt nu nagedacht over de verdere ontwikkeling en commercialisering van deze studentenprojecten.
Het was met andere woorden opnieuw een productieve en leervolle week. De organisatoren zijn dan ook meteen aan de slag gegaan om de vijfde editie voor volgend jaar te plannen.