Tussen 12 en 23 september namen twaalf AP-studenten in het Poolse Lodz deel aan de derde editie van GGULIVRR, en dat samen met 36 andere internationale studenten. Deze 48 studenten werden in 8 teams onderverdeeld, en zij kregen de taak om binnen een periode van 10 werkdagen een contextueel en mobiel leerspel met als thema ‘Lodz Academic City’ in elkaar te knutselen.
Het eindresultaat moest bestaan uit een sterk spelconcept, een werkende demo, een business plan, en een promotiefilmpje. Bovendien moest dat alles in een levendige presentatie aan een publiek worden voorgesteld. In dat publiek zaten onder andere de vicerector en het faculteitshoofd voor studentenaangelegenheden van de Univesiteit van Lodz, enkele vertegenwoordigers van EC1 (het nieuwe interactieve museum voor technologie), enkele vertegenwoordigers van de stad en afgevaardigden van zes (IT- en telecommunicatie)bedrijven.
De vicerector benoemde het event als een nieuwe traditie van de universiteit en tijdens de gesprekken achteraf bleek dat alle sponsoren zeer tevreden waren over het resultaat en opnieuw zouden participeren tijdens een volgende editie. Twee teams kregen ook te horen dat de universiteit interesse had in hun spel concept en bereidt was met hen verder te gaan om het concept verder uit te werken.
SAMENLEVEN
Naast AP studenten kwamen er studenten bedrijfskunde uit Finland (Centria University of Applied Sciences, Kokkola), studenten Game Design uit Ierland (Dundalk Institute of Technology, Dundalk), studenten Informatica uit Polen (University of Lodz, Lodz) en studenten informatica en toerisme uit Portugal (Polytechnic Higher Institute of Gaya, Vila Nova de Gaia). Volgens Leen Couwenbergh (Communicatiemanagement) zijn er bij het afscheid toch wat traantjes gevloeid. “Samenleven met veel mensen gedurende twee weken, iets wat ik nog nooit gedaan had, bleek echt een superleuke ervaring te zijn.”
Ook voor Tunke Lauriks (Grafische en Digitale Media) bleek het project een voltreffer. “We leerden tijdens dit project hoofdzakelijk bij over zaken waar we niet echt voor studeren. Leidinggeven, concepten uitwerken, omgaan met stress, businessplannen schrijven,… En dat op een super spannende manier, want niemand dicteert je hoe je het moet doen. Je bent zelf aan zet en super zelfstandig. Ik ben extreem blij dat ik het heb aangedurfd om met 11 andere Belgen, die ik van haar nog pluim kende, aan dit avontuur te beginnen. Het was een korte maar extreem krachtige internationale ervaring die ik, op een positieve manier, nooit ga vergeten."
VAARDIGHEDEN VERBETEREN
Het hele GGULIVRR-project gaat dan ook niet over enkel maar een app of game maken. Dat beseft ook Pieter Van Leuven (Toegepaste Informatica). “Als je moet samenwerken met 4 verschillende nationaliteiten begin je stilaan te merken dat het maken van de app niet hét belangrijkste is, maar eerder het samenwerken en communiceren met verschillende nationaliteiten en functionaliteiten. Als programmeur in het project zijn mijn technische vaardigheden niet drastisch verbeterd maar ik merk wel een verbetering van mijn Engels, communicatie- en presentatieskills.”