Voor onze studenten uit de lerarenopleiding Secundair Onderwijs staat er ieder jaar een weekje zee op het programma. Om even uit te waaien? Nee hoor, om bij te leren tijdens het unieke project MuZee (Multidisciplinair aan Zee). Dit jaar was een meerdaagse aan zee helaas niet mogelijk wegens - je raadt het al - corona, maar gelukkig zorgden de leerlingen en leerkrachten van het Koninklijk Atheneum Ekeren voor een boeiend alternatief.
Het MuZee-project is een soort van stageweek waarbij studenten Secundair Onderwijs de kans krijgen om in het werkveld multidisciplinair samen te werken met hun medestudenten en met hun toekomstige doelgroep. Vanuit hun verschillende vakkencombinaties verwerken de studenten hun vakkennis in één centraal thema. Hierrond creëren ze vervolgens opdrachten waarbij ieder vak evenwaardig aan bod komt.
Vakoverschrijdend werken heeft tal van voordelen, maar is ook best een uitdaging: zowel voor de studenten als voor de leerlingen. Tijdens de driedaagse kregen de leerlingen van het Koninklijk Atheneum heel wat opdrachten waarbij ze onbewust met meerdere vakken tegelijk bezig waren. Verschillende thema's kwamen aan bod, zoals: de ideale wereld, het klimaat, maar ook concrete vraagstukken zoals: Als je een week vastzit op een eiland, wat zou je dan doen om hulp in te schakelen van de buitenwereld?’. Zo leerden ze op creatieve en multidisciplinaire wijze heel wat nieuwe dingen.
De studenten hadden anderhalve week voorbereidingstijd om de driedaagse in goede banen te leiden: er werden op voorhand leerdoelen en eindtermen opgesteld, een thema afgebakend, bijpassende opdrachten uitgewerkt, ... Alle deelnemers zijn het er roerend over eens: vakoverschrijdend werken is een echte meerwaarde voor leerlingen en (toekomstige) leerkrachten. Hoewel er dit jaar geen tripje naar zee in zat, blikken de studenten dus toch tevreden terug op hun MuZee-project.
“Ik hou er echt goede herinneringen én ervaringen aan over. Het was een ongelooflijk leuke klas. Het klikte vrijwel meteen met onze groep en met de leerlingen.”
"Ik ben echt gegroeid als leerkracht en heb ook beter zicht op mogelijke valkuilen. Sommige opdrachten bleken af en toe te moeilijk voor de leerlingen. Deze kennis nemen we mee naar toekomstige stages en onze latere loopbaan."
Zelf ook interesse om voor de klas te staan als leerkracht secundair?
- Neem een kijkje op de opleidingspagina
- Breng een bezoekje aan een van onze toekomstige infomomenten