Jack Roels, student Lichamelijke Opvoeding en Bewegingsrecreatie (LO-BR), combineerde zijn studie met een sportieve uitdaging van wereldformaat. Hij nam deel aan de Ironman in Hawaï, het wereldkampioenschap van de langeafstandstriatlon. In een tijd van (maar liefst!) 9 uur en 31 minuten voltooide hij het loodzware parcours: 3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en een marathon lopen. We spraken met Jack over zijn ervaring, zijn opleiding en hoe hij studeren combineert met trainen op topsportniveau.
Allereerst: Proficiat, wat een prestatie! Hoe kijk je terug op deze ervaring?
"Fysiek was het best zwaar om me goed voor te bereiden op Hawaï, omdat ik na de kwalificatiewedstrijd in Kopenhagen maar weinig tijd had om te herstellen. De omstandigheden in Hawaï zijn ook zeer extreem: de hitte, de vochtigheid, de wind … Je wordt constant op de proef gesteld. Het is een wedstrijd waar je fysiek en mentaal alles moet geven. Maar het emotionele aspect is ook niet te onderschatten. Weinig tijd voor vrienden en ontspanning, dat weegt na een tijd wel door. Bovendien sta ik ook niet graag in de spotlights, dus die extra aandacht was even wennen."
De combinatie met een voltijdse studie ging je wel goed af?
"Pittig wel hoor. Mijn dagen waren echt strak gepland. Doordeweeks stond ik om 6u45 op, ging ik naar de lessen en plande ik in de namiddag mijn trainingen. Dat waren gemiddeld 19 à 20 trainingsuren per week: fietsen, zwemmen en lopen. Op vrijdag nam ik altijd een rustdag, want die is echt nodig! Structuur is daarbij heel belangrijk, ook om mijn focus te houden. Ik combineerde mijn schoolschema en trainingsschema zo goed mogelijk."
Hoe ondersteunde AP jou in deze uitdaging?
"Mijn docenten zijn super toegankelijk en begripvol. Ze volgden zelfs mijn wedstrijd op via een tracker en stuurden me felicitaties na afloop. Toen ik vertelde dat ik een week les zou missen voor de Ironman, werd meteen gekeken hoe we dat konden regelen. Mijn praktijkexamen Atletiek is bijvoorbeeld verschoven naar juni. Ik heb echt het gevoel dat ik gesteund word."
Toen ik vertelde dat ik een week les zou missen voor de Ironman, werd meteen gekeken hoe we dat konden regelen.
Je zit in je laatste jaar van de lerarenopleiding secundair onderwijs LO-BR. Heb je altijd al leraar willen worden?
"Na een korte studie Handelswetenschappen, die helemaal niets voor mij bleek, was ik even volledig de richting kwijt. Mijn ouders spoorden me aan om iets te zoeken wat bij me paste. De opleiding LO-BR leek de perfecte keuze: veel praktijk, beweging, en een focus op gezondheid.
Ik ambieer eigenlijk niet direct een job in het onderwijs. Het lijkt me wel heel tof om anderen te helpen hun prestaties te verbeteren. Gelukkig kan ik met deze opleiding ook die richting uit."
Wat zijn jouw plannen voor de toekomst?
"Ik wil graag verder in sportmanagement of personal training. Ik overweeg dan ook om na deze studie nog wat langer op AP te blijven plakken, maar dan bij de bachelor Voedings- en Dieetkunde. Het lijkt me echt een grote meerwaarde om me hier ook in te verdiepen, vooral als ik mensen wil begeleiden in een gezondere levensstijl."
Goed op weg, denken wij dan 😊 Veel succes in je verdere school- én sportcarrière!
Ook zin in een opleiding boordevol beweging?
- Meer over de lerarenopleiding LO-BR
In de media verscheen ook:
Antwerpse Jack (21) finisht iconische Ironman als jongste Belg: “Vlak voor de start werd ik gestoken door kwallen” (GvA)
Triatlon-debutant Jack (21) weer thuis na geweldige prestatie op Iron Man in Hawaï: “Onbeschrijflijk gevoel” (GvA)
Jack (21) finisht iconische Ironman als jongste Belg: “Ik zie mijn vader niet veel wenen, maar nu wel” (Nieuwsblad)