Steeds meer vinden ook Nederlanders de weg naar de Vlaamse studie- en onderwijsmarkt. Zo ook Ginger Schölzel, een goedlachse dame van 24 die met haar vriend samenwoont in Brasschaat.
Ginger heeft al een heel studieparcours achter de rug aan het conservatorium Codarts Rotterdam. “Muziek is mijn grote passie”, aldus Ginger. “Dankzij mijn studies in Rotterdam heb ik vandaag al lesbevoegdheid in het muziekonderwijs. Mijn lesbevoegdheid uitbreiden naar het basisonderwijs zou in Nederland een PABO-opleiding van maar liefst 3 jaar vergen. Het flextraject kleuteronderwijs binnen de lerarenopleiding van AP Hogeschool bood me de kans om die extra lesbevoegdheid op 1 jaar tijd te verwerven.”
Ginger geeft al 5 jaar privélessen piano, gitaar en zang. Haar droom was om die privélessen te combineren met een baan als kleuterjuf. Ze is alvast goed op weg om die droom te realiseren, want Ginger vond inmiddels voltijds werk bij KOCA (Koninklijk Orthopedagogisch Centrum Antwerpen) waar ze muzische vorming zal geven in zowel het kleuter- als lager onderwijs voor de doelgroep doven en slechthorenden.
Zelfs al ontmoeten studenten en lectoren in een flextraject elkaar slechts 1 of maximaal 2 avonden per week: de persoonlijke aanpak ervoer Ginger als het grootste pluspunt van haar flextraject kleuteronderwijs. “Je kan écht je ei kwijt. De lectoren staan open voor commentaar en creëren actief ruimte voor input van studenten. Dat geeft een fijn gevoel.”
Haar tip aan studenten die een flextraject kleuter- of lager onderwijs ambiëren? “Neem je opleiding zelf in handen. Tijdens het werkplekleren op je stageschool (1 dag per week) en tijdens de contactmomenten op de hogeschool (1 tot 2 avonden per week) word je uiteraard grondig begeleid, maar ook afstandsleren maakt mee de essentie uit van de flextrajecten. Een zelfstandige en ondernemende basishouding zijn daarom cruciaal.”