Overslaan en naar de inhoud gaan

Muzische exploratie naar Finland

Klasplezier met Katja

De tweedejaarsstudenten uit de lerarenopleiding Lager Onderwijs hielden op 9 maart in basisschool De Sterrenkijker een hele reeks creatieve en speelse workshops voor de slotdag van ‘muze in de wereld’, een muzisch project dat dit jaar in het thema stond van Finland. De leerlingen ontdekten via toneel, dans, drama en muziek het mysterieuze en fascinerende land uit het koude Noorden. En daarbij was het vooral ook uitkijken naar een echt Fins bezoek!

20180309_140943.jpg

Basisschool De Sterrenkijker stond haast op springen van enthousiasme tijdens de slotdag van Muze in de Wereld. In elke klas van het 2de tot het 4de leerjaar genoten de leerlingen van dans, muziek en drama in de vorm van workshops die verzorgd werden door studenten uit de Lerarenopleiding Lager Onderwijs. Dit jaar stond Finland in de kijker en daar hoorde mysterieuze verhalen, muzikale voorstellingen en mythische goden van weleer bij. Tot groot jolijt van de aanwezige kinderen.

20180309_141734.jpg

Finland in de Sterrenkijker

Alsof dat nog niet genoeg was, konden de leerlingen ook uitkijken naar het bezoek van iemand uit het verre Noorden. Katja Lappalainen, een Finse stagiaire bij AP Hogeschool, kwam op vraag van de tweedejaarsstudenten naar De Sterrenkijker om de slotdag een feestelijke afsluiter te geven. “Ik ben echt benieuwd naar wat ik moet verwachten! Ik weet dat de leerlingen zich met een korte zin in het Fins voorstellen en dat ze enkele dingen voorbereid hebben voor mij. Ik vind het wel spannend”, zei Katja nieuwsgierig voor dat ze de klas binnenstapte.

Eenmaal binnen, mocht ze pal in het midden van de klas op een stoel gaan zitten en – nadat iedereen zich kort in het Fins had voorgesteld - trakteerde de uitbundige klas haar op verschillende dansjes en korte voordrachten begeleid met muziek. Als afsluiter gingen de kinderen maar al te graag met haar op foto, want wanneer krijg je nu nog eens Fins bezoek?

20180309_142736.jpg

Gerelateerde artikels