Oualkhir Hamaoui (24), een student met Marokkaanse roots, besliste in 2012 om zichzelf uit te dagen. “Ik word leerkracht en zal koste wat kost m’n diploma Lerarenopleiding - Secundair Onderwijs behalen”.
“Na mijn zevende jaar Kantoor in het BSO-onderwijs besliste ik om verder te studeren. Al snel was duidelijk dat ik leerkracht Aardrijkskunde en Burotica wilde worden. Het idee om les te geven is vooral ontstaan vanuit mijn ideologie om mensen te helpen. Via lesgeven wil ik leerlingen iets bijbrengen en hen helpen bij de ontwikkeling naar hun volwassen-zijn.”
“Verschillende mensen uit mijn omgeving herhaalden geregeld dat verder studeren niet voor velen uit het BSO-onderwijs was weggelegd. Maar ik geloofde in mezelf en de droom die ik wilde verwezenlijken. Ook mijn vrienden en mijn familie stonden achter mijn beslissing. Uiteindelijk heb ik vijf jaar gestudeerd in plaats van de voorziene drie jaar. Ik heb het even moeilijk gehad met dat idee, maar ik ben geen opgever. Ik moest koste wat kost dat diploma bemachtigen.”
Met dank aan lectoren en medestudenten
“Als ik terugkijk op mijn studententijd dan merk ik op dat ik sterk kampte met uitstelgedrag. In het middelbaar heb ik niet veel moeten studeren en huiswerk kregen we amper. Plots had ik dikke cursussen die ik moest leren en taken die tijdig af moesten zijn. Maar al bij al is het toch nog goed gekomen met me. (lacht) Ik heb veel steun bij mijn medestudenten en bij lectoren gevonden. Medestudenten hielpen me waar ze konden en lectoren stonden me bij met raad en daad.”
“Intussen werk ik als leerkracht op een school in Turnhout. Veel lesuren heb ik niet gekregen, maar dat vind ik helemaal niet erg. Op deze manier kan ik me op mijn eigen tempo inwerken en heb ik nog wat vrije tijd om de wereld te ontdekken. De opgedane kennis van al dat reizen kan ik dan projecteren naar mijn lessen Aardrijkskunde.”