Overslaan en naar de inhoud gaan

Oud-student Louise maakt kinderboek samen met lector Steven Gielis

steven gielis en louise

Afstuderen en meteen een boek schrijven met een lector? Voor oud-student Louise (27) uit het graduaat Orthopedagogische Begeleiding was dit de onverwachte realiteit. Samen met lector en opvoedingsexpert Steven Gielis maakte ze het inspirerende kinderboek Wat ik voel als ik naar binnen kijk.

De weg naar de samenwerking

Louise studeerde in 2022 af in het graduaat Orthopedagogische Begeleiding, maar volgde voordien al een master in Grafisch Ontwerp. "Ik werkte reeds in de creatieve sector, maar er ontbrak iets. Ik wilde meer betrokken zijn bij mensen en daadwerkelijk een verschil in hun leven maken. Daarom besloot ik het graduaat Orthopedagogische Begeleiding te volgen en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Deze opleiding heeft mijn leven echt verrijkt! Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik mis de lessen zelfs een beetje.”, verklapt Louise.  

Ik wilde meer betrokken zijn bij mensen en daadwerkelijk een verschil in hun leven maken. De opleiding Orthopedagogische Begeleiding heeft mijn leven echt verrijkt.

Louise maakte indruk met haar eindproject waardoor haar stagebegeleider haar in contact bracht met Steven Gielis, lector én coördinator binnen de opleiding. Ze heeft nooit rechtstreeks les van Steven gekregen, maar na enkele goede gesprekken besloten ze om samen te werken. Er volgden brainstormsessies, vergaderingen, conceptversies en na slechts enkele maanden slaagden ze erin om samen een boek tot leven te brengen.

Wat ik voel: een werkboek voor kinderen

“Met het werkboek leren kinderen actief hoe ze hun eigen gevoelens en behoeften kunnen uiten”, verduidelijkt Steven. “Het boek probeert emoties te normaliseren en biedt kinderen tools aan om bijvoorbeeld grenzen te leren stellen. Door dit boek te lezen en de bijhorende oefeningen uit te voeren, worden kinderen aangemoedigd om een dieper inzicht te krijgen in hun innerlijke wereld”.

Het boek probeert emoties te normaliseren en biedt kinderen tools aan om bijvoorbeeld grenzen te leren stellen

Voor dit soort boeken is samenwerken met een gewone illustrator niet evident. Hoe geef je immers de opdracht: 'Teken een beeld dat innerlijke reflectie uitdrukt?' Louise combineert een uitzonderlijk tekentalent met diepgaand inzicht in het orthopedagogisch veld. Hierdoor was zij dé ideale persoon om de emotionele concepten op een duidelijke manier vorm te geven. 

Het boek werd met open armen ontvangen, zowel door ouders als leerkrachten. De prachtige illustraties, de eenvoudige maar betekenisvolle tekst en de creatieve invulbladen maken het voor kinderen begrijpelijk wat begrippen zoals empathie en reflectie inhouden. Het boek sluit ook naadloos aan bij de opleiding waarin toekomstige begeleiders en opvoeders leren hoe ze met deze thema’s moeten omgaan.

Toekomstplannen en tips voor studenten

Louise zal haar carrière als orthopedagogisch illustrator verder uitbouwen. “Het zou ook echt geweldig zijn als ik bij AP ooit eens een muurtekening zou mogen maken” vertelt ze met een glimlach.

Voor toekomstige studenten heeft ze ook nog een waardevolle tip: “Ventileer voldoende als het even moeilijker gaat. Het werkplekleren loopt bij niemand zonder uitdagingen. Even frustraties uiten bij de medestudenten lucht niet enkel op, maar versterkt ook de onderlinge band”.

 

 

Wil je zelf ook het graduaat Orthopedagogische Begeleiding volgen?

Gerelateerde artikels