Escape rooms zijn al langer razend populair bij vriendengroepen en teambuildings. Nu vinden ze stilaan ook hun weg naar het klaslokaal. AP Hogeschool Antwerpen biedt leerkrachten de kans om in de praktijk te leren hoe je zo'n 'educatieve escape room' opzet.
Stel je voor ... een groep leerlingen komt 's ochtends binnen in hun klaslokaal. Ze gaan zitten en dan doet de leerkracht plots de deur op slot. Een filmpje start op het digibord. De jongeren ontdekken dat ze 1 uur hebben om te ontsnappen. Escape the (class)room dus. Daarvoor moeten ze samenwerken, hun kennis en sociale vaardigheden optimaal benutten, het internet gebruiken, outside the box denken ... Kortom, allerlei skills gebruiken die in de 21e eeuw vereist zijn.
Glenn Vermeiren, Onderwijsontwikkeling en innovatie, gaf vorige week een workshop rond educatieve escape rooms op campus Spoor Noord - Noorderplaats. "Ik leer docenten hoe ze de technieken van een escape room in hun eigen lessen kunnen toepassen." Net zoals bij een klassieke escape room moet je als groep zo snel mogelijk uit een (virtuele) ruimte zien te raken. Dit kan aan de hand van digitale tools, maar net zozeer via alledaagse analoge zaken zoals papier, dozen en sloten.
Omdat ze al spelend leren is een educatieve escape room is ook erg geschikt om de aandacht van de leerlingen te blijven prikkelen. "De aandachtsspanne van studenten neemt tijdens normale lessen gaandeweg af. Tijdens een educatieve escape room zien we net het omgekeerde. Terwijl de tijd wegtikt, stijgt de spanning. Zo blijft iedereen bij de les."