De duurzaamheidsprijs van het departement Wetenschap en Techniek ging dit jaar naar laatstejaarsstudent Chen Vandeput uit de bachelor Grafische en Digitale Media. De jury was erg onder de indruk van haar campagne More than meets the eye, waarmee ze meer bewustmaking wil creëren rond (de ontkenning van) racisme tegenover mensen met Aziatische roots.
De duurzaamheidsprijs van het departement Wetenschap en Techniek (met steun van vdk bank) bekroont de beste bachelorproef met een duurzame insteek van afgelopen academiejaar. Tijdens deze tweede editie ging Chen Vandeput (bachelor Grafische en Digitale Media) met de hoofdprijs lopen. Zij ontwikkelde in het kader van haar bachelorproef de bewustmakingscampagne More than meets the eye.
Take-away tips
Centraal in de campagne van Chen staat een foodtruck die rondtrekt naar verschillende scholen. Aan de hand van take-away food, maken jongeren kennis met de Aziatische cultuur én leren ze bij over racisme tegen mensen met Aziatische roots. Op de menukaart vinden ze namelijk niet alleen gerechtjes, maar ook een Eerste Hulp Bij Racisme overzicht met info en tips voor slachtoffers, getuigen en (onbewuste) daders.
Aanvullend creëerde Chen ook posters en filmpjes waarin 22 jongeren met Aziatische roots getuigen over hun ervaringen. Alsook een website en social media posts met info over verschillende vormen van racisme tegen mensen met (Zuid-)Oost-Aziatische roots en een antiracisme handleiding om zelf mee de strijd aan te gaan.
Anti-Aziatisch racisme wordt vaak niet serieus genomen. Enerzijds worden mensen met Aziatische roots vaak voorgesteld als 'modelallochtonen' en binnen dit concept van de modelminderheid gebruikt als voorbeeld dat zij wel goed geïntegreerd zijn in de witte samenleving. Anderzijds wordt de ontkenning van anti-Aziatisch racisme ook gebruikt om andere vormen van racisme goed te praten, aldus Chen.
Brede en relevante maatschappelijke impact
De vakjury loofde Chen voor de unieke wijze waarop ze wetenschappelijk onderbouwde inzichten rond racisme combineerde met een sterke visuele uitwerking op maat van jongeren. Bovendien verwerkte ze ook sustainable development goals (SDG's) in haar campagne. Dat zijn internationale duurzame ontwikkelingsdoelen die door de Verenigde Naties zijn vooropgesteld om tegen 2030 armoede een halt toe te roepen, ongelijkheid te verminderen, kwaliteitsonderwijs te creëren, mentaal en fysiek welzijn te bevorderen ...
Chen mocht alvast een award en geldprijs van 500 euro mee naar huis nemen. Al hoopt ze dat haar campagne binnenkort ook echt leven in geblazen kan worden. Dat zou volgens de jury sowieso brede en relevante maatschappelijke impact hebben.
Nieuw: top 3
Terwijl tijdens de eerste editie van de duurzaamheidsprijs slechts één winnaar gekozen werd, bekroonde de vakjury dit jaar een top drie.
Ilan Mertens (bachelor Energiemanagement) eindigde op de tweede plaats. Hij kreeg een duurzaamheidsprijs en geldbonus van 200 euro voor zijn bachelorproef 'Potentieelstudie van middelgrote windturbines'.
Michael Afonin (bachelor Integrale Veiligheid) vervolledigde de top drie. Hij mocht een duurzaamheidsprijs en geldbonus van 100 euro in ontvangst nemen voor zijn onderzoek 'Houtreststromen als bodembedekkers en -verbeteraars'.