“Ik merkte dat kinderen met buitenlandse origine die onze taal leren ook tijdens de schoolvakanties de nodige ondersteuning nodig hebben om Nederlands te onthouden”, vertelt studente Lager Onderwijs Sarah Van den Broek (21) overtuigd. Om die reden richtte Sarah tijdens de zomer van 2016 ‘De Babbelbende’ op in Kalmthout. Een inspirerend project om kinderen die onze taal niet machtig zijn tijdens de schoolvakanties op een speelse manier Nederlands te blijven aanleren.
De Babbelbende is een project om lagereschoolkinderen van vluchtelingen op een leuke en speelse manier onze taal aan te leren en te onderhouden tijdens de schoolvakanties. “Ik merkte op de basisschool in Kalmthout waar ik mee les gaf dat er dringend nood was aan meer ondersteuning voor deze kinderen. Vanuit die insteek kwam het idee bij me opdagen om de Babbelbende op te richten”, zegt Sarah met een tevreden blik.
En niet alleen Sarah werd enthousiast van het initiatief: in overleg met het OCMW en met subsidies van de Koning Boudewijnstichting kon ze met een vliegende start het project opstarten. “Ik was een beetje overdonderd van de positieve reacties! Maar met de steun die ik nu krijg, kan ik met de kinderen leuke activiteiten plannen waarmee ze onze taal goed kunnen aanleren. We maken bijvoorbeeld leuke uitstapjes en ik heb net een samenwerking opgestart met een toneelgezelschap. Activiteiten waarbij de kinderen Nederlands snel en op een amusante manier aanleren. Tegelijkertijd leren ze ook onze cultuur, waarden en normen leren kennen.”
Groeiproces
“Ik heb sinds het oprichten van De Babbelbende een sterke persoonlijke ontwikkeling gekend. In het begin was ik een beetje bang voor mogelijke spanningen of conflicten die zouden kunnen ontstaan tussen de kinderen. Ze komen tenslotte uit conflictgebieden en hebben allemaal een verschillende achtergrond en taal”, biecht Sarah op. “Maar dat viel op zich allemaal zeer goed mee. De meeste kinderen zijn blij dat ze onbezonnen kunnen spelen en praten met elkaar. De geborgenheid die ze in hun thuisland misten, vinden ze hier terug. Ook de ouders ondervinden veel positieve effecten. Via De Babbelbende kunnen ze zich sneller integreren en leren ze over onze gebruiken en gewoontes. Je merkt dat ze er ook baat bij hebben."
"Door die smeltkroes van culturen, talen en identiteiten heb ik een veel globaler en pluralistischer wereldbeeld gekregen. Ik begrijp andere gemeenschappen beter en heb daardoor een veel sterkere interesse ontwikkeld in andere gewoontes en levensopvattingen. Iets wat ook absoluut noodzakelijk is in onze huidige samenleving.”
Ondersteuning vanuit de school
“De Babbelbende had misschien nooit zo’n succes geweest als ik geen professionele begeleiding had gekregen van enkele taallectoren uit mijn lerarenopleiding. Daar ben ik AP Hogeschool enorm dankbaar voor. Via hen kreeg ik de juiste lesmethodes en didactische vaardigheden mee waardoor mijn project nu goed draait”, vertelt Sarah oprecht.
Of De Babbelbende haar enige project blijft, is nog maar de vraag. In elk geval wil Sarah “andere studenten inspireren om soortgelijke initiatieven op te starten. Stap uit je comfortzone! Het loont echt wel de moeite en de voldoening die je ervan krijgt is onbetaalbaar”, sluit Sarah vastberaden af.