Zeven studenten Journalistiek (Joline, Marie, Marie, Maya, Nelle, Thiemen en Willem) kregen tijdens hun opleiding de opdracht om een project uit te werken rond het thema ‘nieuws en jongeren’. Met Kiez, een uniek platform op TikTok en Instagram, informeren ze de nieuwe generatie over politiek in aanloop naar de verkiezingen in 2024.
Hoe is het idee voor Kiez ontstaan?
Marie Duvivier van het Kiez-team: “Kiez is ontstaan toen we voor een schoolproject het thema ‘nieuws en jongeren’ kregen. Uit onze eigen ervaring en extra onderzoek, merkten we dat veel jongeren van onze leeftijd niet zo geïnteresseerd zijn in politiek. En dat is een probleem, aangezien het in 2024 verkiezingen zijn in België.
Toen we probeerden te achterhalen waarom er zo weinig interesse is, werd al snel duidelijk dat jongeren eigenlijk wel geïnteresseerd zijn. Het probleem ligt eerder bij de informatie die we kunnen vinden op het internet over politiek: lange artikels, moeilijke woorden, onderwerpen die jongeren niet interesseren, … Daarom besloten we om zelf de handen uit de mouwen te steken.
Zo is Kiez geboren: een platform op TikTok en Instagram waar we de basis van politiek op een eenvoudige manier uitleggen, waar we zelf aan politici gaan vragen wat wij als jongeren willen weten. En vooral, waar jongeren alle informatie vinden die ze nodig hebben om te gaan stemmen.”
Wie is het doelpubliek van jullie platform?
Marie: “Als je goed oplet, hoor je het al een beetje in onze naam. De ‘Z’ van ‘Kiez’ komt namelijk van Generatie Z, onze generatie dus. We richten ons vooral op de miljoen jongeren die voor de eerste keer naar de stembus trekken in 2024. Maar uiteraard is iedereen die iets wil bijleren over de politiek meer dan welkom op ons platform!”
Wanneer is voor jullie het project geslaagd?
Marie: “Onze ultieme droom is dat alle jongeren zelfverzekerd naar het stemhokje trekken en goed geïnformeerd zijn. We willen de jongeren ook een stem geven met dit project. Politiek moet toegankelijk zijn en jongeren moeten hun vragen kunnen stellen aan politici. Met Kiez willen wij die rol voor hen opnemen. Bovendien zouden we het geweldig vinden als we de interesse van jongeren in politiek omhoog kunnen krijgen.”
Intussen heeft Gazet Van Antwerpen jullie idee ook opgepikt?
Marie: “Gazet Van Antwerpen vroeg of we interesse zouden hebben in een samenwerking. Ze waren meteen fan van wat we deden met ons kanaal. Jongeren wegwijs maken tijdens de verkiezingen is iets waar GVA zelf ook in geïnteresseerd is. Samen kunnen we elkaar helpen dit doelpubliek te bereiken. Voor ons is Kiez een beetje onze baby en daarom wilden we zelf ook de controle behouden over het project. We zijn super enthousiast dat hoofdredacteur Frederik De Swaef vertrouwen in ons heeft en ons wil ondersteunen om dit project verder uit te bouwen.”
Hadden jullie zelf verwacht dat het project zo’n succes zou zijn?
Marie: “We hadden eigenlijk nooit durven dromen dat dit zo’n succes zou worden en dat er ook buiten de schoolmuren interesse in zou zijn. Maar we vinden dit natuurlijk geweldig. Hoe meer erkenning en ondersteuning we krijgen, hoe beter dit platform zijn doelgroep zal bereiken en dat is ons ultieme doel.”