Laatstejaarsstudenten van de opleiding Kleuteronderwijs aan AP Hogeschool geven deze week les aan anderstalige ouders in het kader van hun opleidingsonderdeel ‘Zorg voor Ontwikkeling 5’ en het KAAP-project. KAAP is een Antwerps project voor een tiental basis- en secundaire scholen waarbij de ouders van schoolgaande kinderen een jaar lang twee keer per week lessen Nederlands op de school van hun kinderen krijgen om de betrokkenheid en de communicatie tussen ouder en school te verbeteren. Lore, Yente en Chantal gaven afgelopen maandag de eerste les voor de ouders van basisschool De Tandem in Deurne.
“Het is best spannend!”, biecht studente Lore Nys (links op foto) eerlijk op terwijl ze samen met Yente (rechts op foto) en Chantal (midden op foto) de allerlaatste lesvoorbereidingen treft voor de start van de les. “Het is de eerste keer dat we les aan volwassenen geven. Normaal geven we enkel les aan kleuters. Maar ik heb er zin in. Het komt helemaal goed!”
De diverse groep ouders komt ondertussen – sommige helemaal doorweekt van de regen - stapsgewijs binnen in het Sinterklaas versierde lokaal. Het is een groep van 15 moeders. Nieuwsgierig naar wat zal volgen, nemen ze plaats in de opgestelde kring van stoelen.
“Om de les goed voor te bereiden, zijn we vorige week een KAAP-les gaan observeren bij Annemie (mentor en lesgever Nederlands aan CVO Encora Antwerpen, red). Annemie geeft Nederlandse les aan deze doelgroep. Daaruit hebben we inspiratie geput en inzichten vanuit onze eigen opleiding geïntegreerd”, laat medestudent Yente De Belder weten vlak voor de start van de les. En dat is net ook het opzet van het samenwerkingsproject. Laagopgeleide, anderstalige ouders tonen hoe we als kleuterleiders werken met kinderen, hoe ze al spelend enorm veel leren.
Slecht weer vandaag
Ondertussen zit iedereen klaar en Lore leidt de les in met als thema Sinterklaas. De versiering, het lesmateriaal en zelfs de letterkoekjes staan in het teken van onze heilige pakjesbezorger. “Wie weet wie dit is?”, vraagt Lore aan de groep met een Zwarte Piet-pop in de hand. Na enig getwijfel roept een van de aanwezige ouders: “Zwarte Piet?!”, gevolgd door een goedkeurend antwoord van Lore. “En wie is dit?”, vraagt ze met een paardenpopje in haar handen. “Slecht Weer Vandaag, het paard van Sinterklaas”, geeft ze nog mee waarna de ouders in de lach schieten.
Na de inleidende ronde verdelen Chantal, Yente en Lore de ouders in drie groepjes van vijf personen. Hoekenwerk is hun ding! Elk groepje voert een verschillende taalopdracht uit onder begeleiding van een van hen. Zo vormt de eerste groep bij Yente woorden zoals ‘mijter’, ‘Sinterklaas’ of ‘staf’ met letterkoekjes en plaatst de tweede groep bij Chantal de juiste afbeeldingen bij de juiste naam. De groep bij Lore krijgt een auditieve les met Sinterklaasmuziek en instructies om basishandelingen uit te voeren met een sinterklaaspakje en ruimtelijke begrippen te oefenen, tot groot jolijt van de ouders.
Leefwereld
“De ouders die les volgen via het KAAP-project hebben soms een basisniveau Nederlands maar soms beginnen ze helemaal van nul en zijn ingeschreven bij een CVO of CBE (centrum voor basiseducatie). Door het KAAP-project kunnen zij Nederlands leren of hun Nederlands verbeteren maar staan ze vooral dichter bij de leefwereld van het kind en de school. Ze krijgen dan ook les in functie van wat hun kinderen op school leren en hoe de schoolomgeving werkt. Zo wordt de communicatie optimaal afgestemd”, verklaart mentor Annemie Van Beirendonck terwijl de les op haar einde loopt.
“Het geeft een ongelooflijk goed gevoel om te zien hoe gemotiveerd de ouders waren. Ze beleefden echt plezier aan de oefeningen”, blikt Chantal Brandt tevreden terug tijdens de koffiepauze en Yente vult aan: “Het heeft me toch ook doen beseffen hoe belangrijk het is om zeer duidelijk en laagdrempelig te communiceren met anderstalige ouders. Je merkt dat ze vooruit willen en doen hun best alles te begrijpen. Ze hebben soms gewoon dat extra duwtje nodig en dat geeft hen ook echt een boost in hun zelfvertrouwen.”