Jill en Kathleen, 2 studenten Bedrijfsmanagement: Marketing, kregen de opdracht om samen met twee Finse studenten een marktonderzoek uit te voeren. Het einddoel: advies geven aan het Finse IT-bedrijf 9Solutions over de introductie van hun producten op de Belgische markt. Een semester lang gingen de studenten samen aan de slag, overwonnen ze cultuurverschillen, taalbarrières en leerden ze ontzettend veel bij. Een internationale (werk)ervaring die ze koesteren.
9Solutions is een Fins bedrijf dat actief is in de zorgsector. Het maakt communicatie- en veiligheidsoplossingen voor patiënten in woonzorgcentra en ziekenhuizen. Samen met 2 Finse studenten van de Oulu University of Applied Sciences bestudeerden de studenten Jill Van Asbroeck en Kathleen Van De Heijning de Belgische markt. Na hun onderzoek presenteerden de studenten samen hun advies aan het bedrijf over de slaagkansen van hun producten op onze markt.
"Om alles in goede banen te leiden, mailden we en organiseerden we wekelijks video conferences met onze Finse medestudenten waarin we overleg pleegden en taken verdeelden. We zijn ook naar Finland afgereisd om elkaar te ontmoeten en fysiek samen te werken", vertelt Kathleen. "Het samenwerken met een andere cultuur was bijzonder leerrijk maar ook niet altijd evident. Zo moesten we rekening houden met het tijdsverschil en speelde de taalbarrière - niet alle informatie over de Belgische markt is in het Engels beschikbaar – soms een rol. Maar, ik vond het meer dan de moeite waard. Die internationale ervaring neem ik mee in mijn toekomstige job.”
MET 2 VOETEN IN DE PRAKTIJK
De opleiding marketing wil haar studenten zo veel mogelijk praktijkervaring laten opdoen tijdens hun studies. "We werken structureel samen met meer dan 30 bedrijven aan verschillende projecten", vertelt Frederik Picard, lector aan AP Hogeschool. "Met dit laatstejaarsproject zetten we onze studenten met hun 2 voeten in de praktijk. Ze leren werken in een multidisciplinair team in een internationale context en krijgen reële opdrachten van bedrijven. Op die manier brengen we hen competenties bij die ze in hun job zeker zullen kunnen gebruiken", vertelt Frederik Picard van AP Hogeschool.
De opdracht die de studenten Marketing uitvoerden, maakt deel uit van het internationale ABC (Artic Business Corridor)-project. Tijdens dit internationale project werken studenten van hogescholen en universiteiten uit Finland, Noorwegen, Zweden, Nederland, Duitsland en België samen een marketingopdracht uit voor een bedrijf dat zich op een buitenlandse markt wil introduceren.