Studenten van de opleiding Toegepaste Psychologie hebben in Zuid-Afrika didactische tools ontwikkeld in samenwerking met de Siyathuthuka preschool.
De tools houden rekening met de ligging van een school in een township, grote klasgroepen en klassen met weinig tot geen middelen. De hulpmiddelen zijn meteen inzetbaar door de leerkrachten van de preschool.
De ontwikkelde tools versterken de zelfredzaamheid en leiderschapsvaardigheden bij jonge kinderen. De meeste kinderen groeien op in situaties met meervoudige psychosociale stressfactoren en zijn daardoor extra kwetsbaar om psychische problemen te ontwikkelen.
Enkele realisaties van de studenten:
Learning to stand strong’ d.m.v. oefeningen gebaseerd op het programma ‘Rots en Water’. De kinderen leren elkaar vertrouwen.
Een toolbox met toegankelijk materiaal (takjes, stenen, zand, ...). De kinderen trainen de fijne motoriek.
De studenten Toegepaste Psychologie hebben een erg positieve ervaring overgehouden aan de samenwerking met de preschool. Zo getuigt één van onze studenten dat ze ‘voor het eerst in haar schoolcarrière het gevoel heeft dat ze een verschil heeft gemaakt!'