Sinds de opening van het nieuwe Havenhuis staat een bezoek aan dit architecturale meesterwerk hoog op de ‘bucket list’ van vele toeristen en nieuwsgierige Antwerpenaren. Voor vijf studenten die dit academiejaar geselecteerd zijn om deel te nemen aan één van de vijf projecten van het European Project Semester van AP Hogeschool werd deze droom werkelijkheid… een buitenkans om de Antwerpse haven bij aanvang van het semester op een bijzondere manier te leren kennen.
Wat brengt een Vlaamse Elektronica-ICT student, een Duitse Kunst & Technologie student, een Portugese Design studente, een Britse studente journalistiek en een Chinese student Economie van de universiteit van Bordeaux samen in het Havenhuis? Zij kregen de kans om dit semester hun schouders te zetten onder het project ‘Mobile learning game’, een uit het leven gegrepen samenwerking van het Antwerpse Havencentrum met AP Hogeschool in het kader van het European Project Semester (EPS).
EPS staat immers garant voor internationale en interdisciplinaire projecten waarbinnen teams van 4 tot 8 studenten projectmatig werken aan uitdagende en ‘real-life cases’ aangeleverd door bedrijven en organisaties. Elk team van studenten bestaat uit minstens drie verschillende nationaliteiten, waaronder minstens één Nederlandstalige student (niet zelden een student van onze eigen hogeschool). Daarnaast zijn in elk team minstens drie verschillende studiedisciplines vertegenwoordigd: in het gros van de EPS-projecten leren studenten met een technologische of exact wetenschappelijke studieachtergrond samenwerken met studenten met een humane studieachtergrond.
‘Student entrepreneurship’ staat centraal: het ‘ownership’ van de projecten ligt in grote mate bij de teams van studenten, die professioneel gecoacht worden door AP-lectoren. En het resultaat? In de toekomst zal een bezoek aan het Antwerpse Havencentrum veel meer omvatten dan het passief luisteren naar een gids. Als het van EPS afhangt, zullen jongeren het Havencentrum voortaan kunnen ontdekken aan de hand van een innovatief en op maat gemaakt spel, ofte ‘mobile learning game’.