Tamara koos voor het project 'werkplekleren' in haar lerarenopleiding lager onderwijs. In dit project werkt AP Hogeschool nauw samen met basisscholen uit het stedelijk onderwijs. Tamara liep stage in de Wereldreiziger. Wat zij er van vond? We vroegen het haar op de jaarlijkse onderwijsmarkt.
Waarom koos je voor het project werkplekleren?
Om extra ervaring op te doen. Om meer achter de schermen te kunnen zien. De extra uitdaging die je tijdens het werkplekleren tegenkomt.
Hoe omschrijf je je stageschool?
Een school waar heel veel verschillende nationaliteiten de toekomst maken. Een school waar ook de thuistalen ingezet worden om als kind optimaal te ontwikkelen.
In het project werkplekleren ben je véél meer op je stageschool. Vond je dat leuk?
Het voordeel van een langere periode op een school meedraaien is dat je de kans krijgt om te groeien binnen je eigen noden. Je krijgt veel meer de kans om te observeren, te groeien. Je kan kansen grijpen die je tijdens een normale stage niet snel aangeboden krijgt. Het lerarenteam van de Wereldreiziger is heel hecht. Ik heb me daar vanaf de eerste dag welkom gevoeld. Ik was deel van het team. Je ziet het contact met de kinderen ook groeien. Omdat je een heel jaar meedraait op de school, leren de kinderen je ook kennen. Niet enkel de leerlingen van de klassen waar je stage loopt. De kinderen maken elke dag grote sprongen en dat is een fantastisch gevoel om een deel uit te maken van die groei.
Welke les zal je nooit vergeten?
Dat is heel moeilijk kiezen. Ik heb zoveel mooie momenten beleefd. Als ik dan echt een specifiek voorbeeld zou moeten geven, dan is dat er eentje in functie van mijn eindwerk. Ik heb leerlingen van het derde leerjaar leren kaartlezen in een atlas. Op het einde van de lessenreeks waren ze in staat om in een snel tempo landen op te zoeken in het register en dat land vervolgens aan te duiden op de kaart. Het enthousiasme, de trots, de betrokkenheid die ik tijdens die lessen heb opgemerkt bij de kinderen was fantastisch. Ik ben echt zo trots op ze met wat ze bereikt hebben. Een ander voorbeeld is ook niet specifiek van één les, maar meer eentje waarbij ik bewegend heb lesgegeven. In het begin merkte ik dat de klas nood had aan beweging. Ze konden moeilijk stil zitten, wat ik helemaal begreep. Ik heb dan verschillende fases van lessen, toetsen en zelfs volledige lessen al bewegend aangebracht, verwerkt en getoetst en de resultaten waren heel goed. Niet alleen uit de bewegende toetsen bleek dat ze goed presteerden, maar ze gaven het ook zelf aan. De betrokkenheid die leerlingen hadden tijdens bijvoorbeeld een loopdictee was geweldig.
Vanaf volgend jaar wordt het leren in de praktijk een standaardonderdeel van de lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs. Heb je tips voor hen?
- Zorg dat je steeds jezelf blijft, wees niet bang om een werkpunt van jezelf aan te geven en durf daar ook aan te werken. Wees niet bang om te falen want jouw groeiproces blijft zich ontwikkelen.
- Indien er nog leertaken zullen zijn, plan deze goed van tevoren en bespreek ook met je werkplek wanneer je aan de taken gaat werken.
- En vooral niet te vergeten, GENIET! Het is een waanzinnige kans waardoor je zelfverzekerder als leerkracht aan de slag kunt gaan na de opleiding.
Hoe zie je je toekomst als leerkracht?
Ik hoop in een team terecht te komen waarin we samen de kinderen laten groeien en ontwikkelen als fantastische, unieke individuen. Ik wil mezelf ook steeds blijven uitdagen om op zoek te gaan naar de ultieme leerkansen voor mijn kinderen en hoe ik die leerkansen optimaal kan inzetten en verwerken. Ik wil samen met de kinderen aan de slag gaan om ervoor te zorgen dat het welbevinden en betrokkenheid van elke leerling goed zit. Ik zal luisteren naar kinderen, inspelen op de leefwereld en vooral mezelf blijven verdiepen naar mogelijke werkvormen en manieren waarop ik de leerinhoud samen met de leerlingen kan ontdekken en aanbieden.
Vanaf september vergroten we het aanbod werkplekleren in de lerarenopleidingen. Hoe we dat doen, lees je hier.