
Een job als IT-professor kunnen we je als hogeschool helaas niet aanbieden. Maar wist je dat een job als lector of praktijklector voor een IT-professional wel binnen handbereik ligt?
Ben jij een gepassioneerde IT-specialist en heb je er al aan gedacht om jouw kennis deeltijds of voltijds over te dragen aan de volgende generatie IT-experts? Laat je overtuigen door de getuigenissen van enkele van onze lectoren.
![]() |
|
Wat heeft je overtuigd om bij AP te solliciteren?
Bruno Herman: "Aanvankelijk leek het me vooral een interessante zijsprong. Het bood waar ik al lang naar op zoek was: meer directe maatschappelijke relevantie. Voordien oefende ik verschillende functies uit in de privésector, die inhoudelijk boeiend waren, maar waar je minder direct resultaat van zag. Na dat eerste jaar bleek het lesgeven zo goed mee te vallen, dat ik besliste mijn job stop te zetten en meer voor AP te komen werken. Wat een belangrijke rol speelde in die beslissing was de mogelijkheid om ook als onderzoeker te werken. Ik doe nog steeds toegepast onderzoek, in samenspraak met bedrijven, maar vaak gekoppeld aan studentenprojecten of stages. In die zin is mijn job veel gediversifieerder geworden."
Wat geeft je voldoening in je job?
"Wat mij drijft in mijn job is de behoefte om bepaalde technologieën te 'demystificeren'. Ik vind het geweldig boeiend om studenten te tonen wat er onder de motorkap zit van een chatbot of een algoritme, zodat ze beter begrijpen wanneer en waarom zo'n stuk technologie wel of niet werkt. Ik haal er veel voldoening uit als studenten achteraf zeggen dat ze veel hebben bijgeleerd, of dat ze beter inzien waarom ik hen destijds iets liet uitproberen. Daarnaast geniet ik ook van de evolutie die de studenten doormaken. Je merkt een groot verschil in werkhouding bij studenten aan het begin en het einde van hun traject. Die attitude van levenslang bijleren, cruciaal in de IT sector, vind ik - by far - het belangrijkste om over te brengen, los van de leerstof zelf.”
Hoe ervaar je de combinatie tussen werk en privéleven?
"Ik denk dat het grootste verschil is dat je in het onderwijs niet per se van 9 tot 5 werkt, al is de totale werklast ongeveer even groot. Waar je wel meer controle over hebt, is wanneer je werkt. Ik heb dankzij deze job de mogelijkheid om mijn kinderen vaak naar school te brengen en op te halen. Het feit dat ik 's avonds, als ze slapen, nog wat dingen voorbereid, zie ik als een kleine prijs voor die luxe."
Wat heeft je positief verrast sinds je hier werkt?
"Het diverse doelpubliek van AP zorgt dat ik anders ben gaan kijken naar de stad waarin ik woon. Het is een geweldige verrijking om met studenten met allerlei achtergronden in contact te komen. Ik beschouw het als een belangrijke drijfveer om jongeren van diverse sociale komaf een kans te bieden om voor zichzelf een goede opleiding en jobkans te creëren."
Krijg je soms te maken met vooroordelen, nu je in het onderwijs werkt?
"Ik merk dat mensen soms het vooroordeel hebben dat lesgeven gebeurt door mensen die niet ambitieus of vastgeroest zijn. De opleiding waar ik werk bulkt echter van de gepassioneerde collega lesgevers, die allemaal veel expertise hebben en gepassioneerd overbrengen op de IT-professionals van morgen. Bovendien is ons curriculum voortdurend in beweging, waardoor je als lesgever mee moet blijven met de technologie om relevante leerstof te blijven aanbieden."
![]() |
|
Wat heeft je overtuigd om bij AP te solliciteren?
Mario Schraepen: "Als serial entrepreneur zag ik in AP een kans om mijn kennis en ervaring door te geven aan de volgende generatie ondernemers. Het idee dat ik jonge mensen kan inspireren en begeleiden bij het bouwen van hun eigen startups, trok me enorm aan."
Wat geeft je voldoening in je job?
"De grootste voldoening komt toch wel van de studenten zelf, en de groei die ik bij hen zie. Terwijl ze de eerste week nog angstvallig nadenken over een goed startup idee, zijn ze een paar weken verder al hun Business Model Canvas aan het uitwerken, en een financieel plan aan het opstellen voor hun startup.
Je ziet de studenten elke week groeien, en je merkt ook het respect naar mij toe, wat trouwens wederzijds is."
Hoe ervaar je de combinatie tussen werk en privéleven?
"Lesgeven voor 20% is goed te combineren met mijn andere projecten. Ik zie het niet als "werk", maar als een verlengstuk van mijn passie. Het zorgt ook voor een mooie afwisseling: de interactie met studenten geeft me nieuwe perspectieven."
Wat is het belangrijkste verschil met je vorige job (indien van toepassing)?
"Het grootste verschil is dat ik nu niet bezig ben met een winstdoelstelling, maar met impact. In plaats van een product of dienst te bouwen, focus ik op het ontwikkelen van mensen en hun ideeën. Dat voelt heel verrijkend aan en geeft een ander soort voldoening dan de adrenaline van startups runnen."
Wat heeft je positief verrast sinds je hier werkt? / Welke vooroordelen over het onderwijs blijken niet waar?
"Ik was bang dat het onderwijs traag en bureaucratisch zou zijn, maar heb juist een open en flexibele instelling ervaren bij AP. De wil om studenten echt te laten groeien en experimenteren is groot. Ook de energie en creativiteit van de studenten heeft me positief verrast. Het zijn geen "volgers," maar vaak al denkers en doeners."
Wat maakt AP voor jou tot een aantrekkelijke werkgever?
"Zonder twijfel de focus op innovatie en het feit dat ik deel kan uitmaken van een team dat ondernemerschap stimuleert. Ik kan mijn expertise delen zonder vast te zitten in rigide processen. "
![]() |
|
Wat heeft je overtuigd om bij AP te solliciteren?
Alexander Serneels: "De vacature sloot nauw aan bij mijn kennis en ervaring, waardoor ik meteen het gevoel had dat ik een waardevolle bijdrage zou kunnen leveren. Anderzijds was ik op zoek naar een nieuwe omgeving, eentje die meer maatschappelijke relevantie biedt en waar ik mezelf kan ontwikkelen. De overstap van een softwarebedrijf naar een onderwijsinstelling was een bewuste keuze. Het onderwijs biedt de kans om een directe impact te hebben op mensen en de samenleving, en dat sprak me erg aan."
Wat geeft je voldoening in je job?
"Binnen AP draag ik vaak verschillende petjes. Ik heb een gevarieerd takenpakket en mag aan diverse projecten bijdragen. Toch geeft het voor de klas staan de grootste voldoening. Het direct contact met studenten en het begeleiden, vaak gedurende meerdere jaren, is ongelooflijk waardevol. Wanneer je merkt hoe ze groeien en evolueren, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak, geeft dat een enorme voldoening. Dat proces van ontwikkeling en het gevoel dat je daar een rol in speelt, maakt deze job uniek."
Hoe ervaar je de combinatie tussen werk en privéleven?
"De combinatie tussen werk en privéleven ervaar ik als erg aangenaam. Met een jong gezin is het een groot voordeel om geen lesverplichtingen te hebben tijdens de schoolvakanties. Dat geeft ons de kans om tijd met elkaar door te brengen en momenten te plannen die anders lastig zouden zijn. Daarnaast zorgt de vastgelegde planning binnen het onderwijs ervoor dat je vooraf goed kunt inschatten wanneer het drukker en minder druk zal zijn, wat helpt bij het organiseren van werk en privé. Er is bovendien voldoende vrijheid om lesvoorbereidingen op eigen tempo in te plannen, waardoor ik alles goed kan combineren. Het enige nadeel is dat verlof buiten de schoolvakanties praktisch onmogelijk is, wat het moeilijk maakt om bijvoorbeeld spontaan een lang weekend te plannen. Maar over het algemeen weegt dit nadeel niet op tegen de voordelen."
Wat is het belangrijkste verschil met je vorige job (indien van toepassing)?
"Het grootste verschil met mijn vorige job is de voldoening die ik haal uit mijn werk. In mijn huidige rol heb ik het gevoel dat ik een verschil kan maken in het leven van studenten, vaak op een zeer belangrijk moment in hun ontwikkeling. Het is bijzonder om te zien hoe ze jaar na jaar vooruitgang boeken. Dat geeft me een ongelooflijke motivatie om mijn werk zo goed mogelijk uit te voeren. Natuurlijk zijn niet alle studenten even gemotiveerd om er een succes van te maken, maar ook die studenten probeer je uiteindelijk mee te krijgen."
Wat heeft je positief verrast sinds je hier werkt? / Welke vooroordelen over het onderwijs blijken niet waar?
"Eén van de dingen die me het meest positief heeft verrast, is hoe enthousiast en gedreven mijn collega’s zijn. Veel mensen hebben een beeld van "uitgebluste leerkrachten”, maar mijn ervaring is compleet het tegenovergestelde. Ik zie veel collega’s als inspirerende voorbeelden, omdat ze oprecht het beste willen halen uit hun studenten. Hun toewijding en passie voor het onderwijs werkt enorm motiverend. Daarnaast is het erg fijn om in een leergierige omgeving te zitten. Dat stimuleert ook mijn eigen nieuwsgierigheid en drang om nieuwe dingen te ontdekken en uit te proberen. Die dynamiek geeft het werk een frisse en uitdagende dimensie."
Wat maakt AP voor jou tot een aantrekkelijke werkgever?
"Voor mij is AP een aantrekkelijke werkgever door de combinatie van verschillende factoren. Ik werk met zeer fijne collega’s die altijd bereid zijn om samen te werken en elkaar te ondersteunen. Er is een mooi evenwicht tussen vrijheid en begeleiding: ik heb voldoende autonomie in mijn werk, maar weet dat er ondersteuning beschikbaar is als ik die nodig heb. Bovendien is de campus uitstekend uitgerust en ligt deze op fiets- of loopafstand van mijn huis, wat mijn werkdag praktisch en aangenaam maakt."